Kekke plekken

Ben je een nieuweling in Nijmegen of ken je inmiddels het barpersoneel van de El Sombrero bij naam? Merk je dat de helft van de Nijmegenaren ook dat ene leuke shirt draagt? ANS verliet de gebaande intropaden en ging op zoek naar alternatieven.

Tekst: Annemarie Verschragen en Sascha Wijnhoven Foto's: Kiki Kolman en Elise Talsma Illustratie: Sascha Wijnhoven

Dit artikel verscheen eerder in de intro-ANS

Bier drinken op het Waalstrand, eigen fietsen terugkopen bij de AFAC en uitbrakken in het Kronenburgerpark. Tijdens de introductie zal de nieuwe lading eerstejaars de typische Nijmeegse tradities worden aangeleerd. Deze kennis aan de jongere generatie overdragen is een nobele taak. Zonde dat de rondleiding voornamelijk de tentjes toont die al makkelijk te vinden zijn. Nijmegen heeft immers meer te bieden dan de typische hotspots. Van winkelen tot een hapje en een borrel, ANS neemt de uitdaging aan en geeft tips.

Conceptuele koopzucht kekkeplekken1Op het spiksplinternieuwe Plein ‘44 staat de Primark, de topattractie die in april zijn deuren opende. Waar bij de H&M tijd is voor een eerste flirt, worden in de ellenlange rij voor de Primark noodgedwongen hele levensverhalen gedeeld. Eenmaal binnen bevind je je al snel tussen de gillende tienermeisjes en een verdwaalde veertiger op zoek naar de perfecte onesie. Winkelen in Nijmegen heeft echter meer om het lijf. De zoektocht naar alternatieve hotspots wordt dan ook al snel verplaatst naar de Lange Hezelstraat. In deze oudste winkelstraat van Nederland hebben kleine winkels het voor het zeggen. Een rage die in de grote steden al langer bekend was, maar nu ook in Nijmegen voet aan de grond krijgt, zijn de conceptstores. Een voorbeeld hiervan is Make My Day, waar drie ondernemers de handen ineen geslagen hebben. ‘Een conceptstore is een combinatie van verschillende diensten, een totaalbeleving’, aldus Laura Liem, eigenaar van de inpandige bar Louis. De kapper-lunchbar-winkel-combinatie ontstond na een oproep op social media met de vraag wie mede-eigenaar wilde worden van een conceptstore. De samenwerking resulteert in lunchen terwijl je haar wordt geknipt. ‘Dit is geen winkel enkel voor hipsters, zoals je misschien zou denken, ons publiek is erg gevarieerd’, verdedigt Liem. Een andere nieuwkomer is Concept 5|12. Eigenaar en ontwerper Jettie Wakker biedt iedere klant persoonlijk iets te drinken aan. Het pand, eerst een touwslagerij, staat vol met door haar vader gemaakte meubels. ‘Ik droomde altijd al van een eigen kledinglijn. Conceptstores ontbraken in Nijmegen en nu ik nog jong ben, heb ik de kans gegrepen.’ In het smalle zaakje worden onder andere designs van Wakker zelf en van andere Nijmeegse ontwerpers verkocht. ‘Tegenwoordig moet je niet meer groeperen op leeftijd, maar op stijl’, legt Wakker uit over de collectie. De prijzen zijn hierdoor gevarieerd, al zal de gemiddelde student even moeten slikken bij het zien van de meeste prijskaartjes.

bizhubC554-3-20140619101541Nieuwerwets nassen Genoeg van de buikpijn na een diner bij de Refter of de te dure koffie bij de Starbucks? Gemoedelijke lunchtenten bieden de oplossing. De koffie- en lunchbar is, zo vertelt Michiel de Vos, eigenaar van The Fuzz Coffee and Tunes, deel van de ‘nieuwe horeca’. Waar je eerst alleen bruine cafés had, komen nu de koffiebars op. Deze creëren weer een heel andere, meer huiselijke sfeer. ‘Het draait allemaal om kwaliteit. We zetten bijvoorbeeld thee met Spa Blauw.’ Of je het verschil kunt proeven is de vraag, maar het leverde wel een nominatie op voor Best Coffeebar 2012. In Nijmegen is The Fuzz vooral bekend vanwege straatkat Bert. De rode kater struint rond tussen het Marktplaats-meubilair, op zoek naar aandacht. Dit inspireerde tot het schrijven van Berts levensverhaal op diens eigen site en Facebookpagina. In Bottendaal is de Burghardt van den Bergstraat een bron van levendigheid. Hier ligt Tiffin verstopt, het Indiaas-Engelse slang voor ‘lunch’ of ‘tussendoortje’. Deze Oosterse invloeden zijn terug te vinden op de kaart. Wie het sobere interieur liever verruilt voor de meer inspirerende buitenlucht kan met een door Tiffin verzorgde picknickemmer het naastgelegen Thiemepark opzoeken. Dit idee dook ook al op bij de lunchtenten Sid&Liv en Bairro Alto, maar ‘dat hebben ze van ons’, aldus de lachende eigenaar van Tiffin.

kekkeplekken2Brood, bier en bitterballen Een goede bodem is noodzakelijk om de vele biercafés in Nijmegen te trotseren. Bij proeflokaal Beij Ons zijn avondeten en speciaalbier te combineren. De kaart heeft elke week drie andere gerechten. Na het eten heeft de student de mogelijkheid te pochen met intellectuele feitjes die tijdens barpraat niet aan bod komen. Elke dinsdagavond houdt de kroeg namelijk een pubquiz waar zowel typetjes van André van Duin als Griekse mythologie een portie bitterballen kunnen opleveren. Om deze quiz te winnen heb je een team met brede algemene ontwikkeling nodig. Wie rustig een biertje wil nuttigen kan naast de Nimweegse klassiekers De Blauwe Hand, Samson en De Hemel terecht bij Van Ouds. Vijf studentenvrienden hebben hun droom nageleefd, met deze bar als resultaat. ‘Het idee is ontstaan in hun stamkroeg De Mug’, aldus barman Jan Seuren. Daar bedachten ze onder het genot van een biertje hoe leuk het zou zijn een eigen kroeg te openen. De Mug is ook nu nog hun thuishonk. Het biertje Zeezuiper, dat daar goed loopt, wordt uit solidariteit door Van Ouds niet verkocht. Om inspiratie op te doen zijn de eigenaren de top 100 van beste kroegen van Nederland afgegaan met hun notitieblok bij de hand. Naast een high beer en een high wine kunnen de hongerige drinkers nu op speciale dagen een prakje van hun moeder meenemen om naast je pilsje te nuttigen. Voor een meer muzikale inslag is in Nijmegen-Oost Trianon te vinden. Buiten dat er regelmatig singer-songwriters optreden, zijn er elke donderdagavond de Schemerlampsessies. Hoewel het publiek van deze jamsessies voornamelijk uit oudere wijkbewoners bestaat, is iedereen welkom om mee te doen. De dansavonden komen met een publiek van rond de 25 jaar al meer in de buurt van de student.

Helemaal hip en Honig kekkeplekken6Een vreemde eend in de bijt is de oude Honigfabriek. Het vervallen complex lijkt te vergaan aan de Waaloever, maar niks is minder waar. Het industriële pand en diens werktuigen zijn in ere gelaten en dienen als decor voor creatieve bedrijfjes. Op vijf minuten fietsen van het Keizer Karelplein waan je je in Berlijn. De Nijmeegse muur die de Honig en de Waal scheidt, mag van Rijkswaterstaat niet worden afgebroken. Dit wordt opgelost met dakterrassen en vides, om toch een glimp van de rivier op te vangen. Simon Vennekens, evenementencoördinator, legt uit waarom zoveel initiatieven zich hier willen vestigen. ‘Over acht jaar moet de fabriek worden gesloopt, maar het is veel voordeliger voor de gemeente om de ruimte nog te verhuren. Dit geeft jonge ondernemers de kans om hun ambitieuze ideeën te verwezenlijken.’ Een van deze ideeën is Bierbrouwerij Oersoep, die experimenteert met de meest vreemde ingrediënten, zoals exotische kruiden of hooi. Dit levert bieren als En Garde!, Wild Thing en Brett Man Walking op. Deze ruimte met enorme biervaten is onderdeel van een doolhof van werkruimtes en horeca-aangelegenheden waar ondernemers en ambachtslieden hun passie uitvoeren. ‘Alle initiatieven moeten elkaar versterken’, aldus Vennekens. ‘We hebben van alles wat.’ Zo wordt in First Things First koffie gebrand en geschonken in dezelfde ruimte. De enthousiaste eigenaar heeft nog een goede tip: ‘Duik even de wc in.’ De oude schacht boven de hoofden van de toiletgangers verandert constant van kleur. Tegenwoordig is ook de club Brebl gevestigd in de oude fabriek, als onderdeel van de Cultuurcoöperatie. Het creatieve broeinest bestaat tevens uit twee workshopruimtes en een zaal. ‘Brebl is een café, club en kantine waar elke dag wat te eten en drinken is’, legt initiator Godfried Verstegen uit. ‘De Cultuurcoöperatie biedt iedereen de mogelijkheid debatten, concerten en bijvoorbeeld housefeesten te organiseren. We willen variërende ruimtes aanbieden.’

kekkeplekken5Ons kent ons Een opvallend verschijnsel is de samenwerking tussen lokale ondernemers. Niet alleen in de Honig werken ondernemers samen, ook de rest van de alternatieve zaken houden elkaar de hand boven het hoofd. De eigenaar van The Fuzz beschrijft het als een micro-economie. ‘Door de crisis moeten we terug naar de basis. De meeste ingrediënten halen we lokaal, niet alleen voor de lagere kosten maar ook omdat je elkaar op deze manier helpt.’ Deze gedachte lijken andere zaken te delen. Liem, de horeca-eigenaar van Make My Day, vertelt dat ze de koffie halen bij Blommers van de Honig en brood van de bakker op de hoek. Ook de reactie van de lunchzaak Smaakrijk op de conceptstore spreekt boekdelen. ‘We moeten elkaar steunen, niet wegconcurreren.’ Inspiratie uit Berlijn is ook een regelmatig terugkerend thema die de eigenaren tussen neus en lippen door aanhalen. Zij willen de sfeer van de Duitse hoofdstad grijpen door meubels bijeen te sprokkelen met nauwkeurige willekeur en industriële bouwmaterialen na te maken of in ere te laten. Studenten op zoek zijn naar wat nieuws komen al snel terecht bij duurzame en biologisch verantwoorde zaakjes. Dit maakt alle alternatieven toch een beetje hetzelfde.

Klik hier voor de overige artikelen uit de intro-ANS.