ANS luistert: Lianne La Havas - Is Your Love Big Enough? (2012)

Iedere week belicht ANS-Online een plaat die op kantoor wordt grijsgedraaid. De ene keer een golden oldie, de andere keer überhippe kutmuziek.

Lianne La Havas - Is Your Love Big Enough?

De Britse folk- en soulzangeres Lianne La Havas geeft al een aantal maanden aan binnenkort te zullen komen met nieuw werk. Dit geeft een trouwe fan de kans om, in afwachting van een nieuw album, nog eens te genieten van haar eerste plaat. Is Your Love Big Enough? barst van de potentie en originele songteksten, en de singer-songwriter is niet bang om zichzelf tijdens het zingen meermaals te begeleiden met een akoestische gitaar. Niet voor niets stond ze eerder al op Lowlands, Glastonbury en North Sea Jazz. La Havas varieert van gevoelig (Gone en Lost & Found) tot laconiek in het relatief korte maar krachtige Age, waarin ze zich afvraagt of het erg is om een oude man te daten. Het rauwe randje van La Havas' stem komt in Elusive, een cover van Scott Matthews en het enige niet-zelfgeschreven lied op het album, het beste naar voren. Ondanks dat de zangeres gemakkelijk in het eindeloze rijtje van folkartiesten geplaatst zou kunnen worden, onderscheidt ze zich met haar authentieke stemgeluid en gedurfde stage presence.

 

ANS luistert: Ella Fitzgerald en Louis Armstrong - Ella Fitzgerald & Louis Armstrong

Iedere week belicht ANS-Online een plaat die op kantoor wordt grijsgedraaid. De ene keer een golden oldie, de andere keer überhippe kutmuziek. Ella Fitzgerald en Louis Armstrong - Ella Fitzgerald & Louis Armstrong

De naderende wintermaanden gaan voor mij altijd gepaard met de geleefde, zoetgevooisde stemmen van Ella Fitzgerald en Louis Armstrong. Afzonderlijk staan deze jazzlegendes garant voor een instant kerstsfeer, maar samen komen de twee nog het beste uit de bus. Met het grootste gemak wordt er in Let's Call The Whole Thing Off op ironische wijze gezongen over de verschillen in Amerikaanse accenten: 'You like potato and I like potahto, You like tomato and I like tomahto'. Fitzgerald en Armstrong komen echter het beste naar voren in romantische liedjes, aangezien de warme stemmen zich hier goed voor lenen. Een mooi voorbeeld hiervan is A Fine Romance, een aanrader. Het enige dat rest is een warm bord eten en een stel kaarsen, en je kerstavond is compleet.

 

ANS luistert: Alt-J - This Is All Yours

Iedere week belicht ANS-Online een plaat die op kantoor wordt grijsgedraaid. De ene keer een golden oldie, de andere keer überhippe kutmuziek. Alt-J - This Is All Yours De tentamenperiode is voor mij de perfecte tijd om op zoek te gaan naar nieuwe muziek; ik breng meer tijd door op Spotify dan in mijn studieboeken. Tijdens een van mijn zoektochten kwam ik het nieuwe album van Alt-J tegen, een Britse folkband die hiphop combineert met elektronica, indiepop en Oosterse melodieën. De combinatie Alt+J op een Apple-toetsenbord staat voor de Griekse letter delta, Δ. Deze naam duidt op een verandering in het leven van de bandleden. Ik vind het een heerlijk album vol met rustgevende, mooie muziek. Een bijkomend voordeel: ik kan me hierop prima concentreren. Warm Foothills, dat eigenlijk het meest traditionele en warme folkliedje van de plaat is, vind ik het mooiste nummer. Het enige nadeel van dit album vind ik de vreselijke kabouterstem van Miley Cyrus die door het nummer Hunger Of The Pine heen schreeuwt.

 

ANS luistert: Jill Scott - Who Is Jill Scott? Words and Sounds, Vol. 1 (2000)

Iedere week belicht ANS-Online een plaat die op kantoor wordt grijsgedraaid. De ene keer een golden oldie, de andere keer überhippe kutmuziek.

Jill Scott - Who Is Jill Scott? Words and Sounds, Vol. 1 (2000)

De Amerikaanse soulzangeres Jill Scott is naar mijn mening ontzettend ondergewaardeerd. Deze duizendpoot, die naast zingen ook acteert en dicht, wisselt met gemak minuten van spoken words af met de mooiste, zwoele klanken. Met haar debuutalbum Who Is Jill Scott? Words and Sounds, Vol. 1 uit 2000 maakte ze grote indruk, mede dankzij liedjes zoals Gettin' in the Way, He Loves Me en Love Rain - drie totaal verschillende songs. In de eerstgenoemde komt de ruwe gettokant van Scott naar voren, He Loves Me daarentegen is ontzettend liefdevol en zacht. De laatste van de drie songs kan worden omschreven als pure seks, een aspect dat Scott nooit lijkt te verbloemen in haar teksten: 'Love slipped from my lips, dripped down my chin and landed in his lap.' Zegt genoeg, toch?

 

ANS luistert: Lieve Bertha - Meisje In Het Gras

Iedere week belicht ANS-Online een plaat die op kantoor wordt grijsgedraaid. De ene keer een golden oldie, de andere keer überhippe kutmuziek.

Lieve Bertha - Meisje In Het Gras

Een vriendin van me raadde me aan naar de muziek van Lieve Bertha te luisteren. Het bandje van Koen Brouwer (23) en Rens Polman (22) maakt naar eigen zeggen nederpop met een vleugje kleinkunst. Hun muziek was toen ik het voor het eerst hoorde niet helemaal mijn smaak. Het feit dat het weer eens totaal iets anders is, maakte het voor mij toch aantrekkelijk. Het leuke aan hun muziek vind ik de grappige en soms wat vreemde teksten: 'Als ik nog zo'n vrouw zou treffen, word ik homo'. Dit komt uit het nummer 'Wat Ben Je Mooi'. Dit vind ik het leukste nummer van het album. Ze doen geen moeite om dingen mooier te laten lijken dan ze zijn, dat maakt het juist zo anders: Die lucht is inderdaad niet mooi. En kijk, er kruipt een kever op je kont. Dat ongedierte overal, het lijkt hier wel een zwijnenstal. M'n rug doet pijn van slapen op de grond. Kom we gaan naar huis. Dat gehang in de natuur vind ik maar gay.

Ik kende ze eerder al van hun hilarische filmpjes op YouTube, waarin ze hun grappige kijk op het leven met je delen. Zo schieten ze duiven, hangen ze in een tentje aan de Euromast en slapen ze in de etalage van een beddenzaak.

 

ANS luistert: Queen - Live at Wembley (1992)

Iedere week belicht ANS-Online een plaat die op kantoor wordt grijsgedraaid. De ene keer een golden oldie, de andere keer überhippe kutmuziek.

Queen - Bohemian Rhapsody Live at Wembley 1986

Met Queen in de Ziggo Dome in het vooruitzicht moet de hele redactie met mij meegenieten van de voorpret. De liedjes als Seven Seas of Rye, Crazy Little Thing Called Love en de eeuwige klassieker Bohemian Rhapsody zijn gelukkig opzwepend en kunnen wat mij betreft geen straf zijn. Mercury heeft niet alleen een goede stem, maar weet met de band ook een goede show neer te zetten. Of ze nou eigen werk zingen of een cover van Tutti Frutti, ik rock vrolijk mee. Als ik dan toch een minpuntje moet noemen is dat je van cd moeten wisselen voor liedjes als Don't Stop Me Now en Somebody to Love. Hoewel ik in 1986 nog niet eens geboren was, is de show in Wembley het eerste optreden op tv dat grote indruk op mij maakte. Ik ben dan ook blij dat ze in 1992 hebben besloten de show alsnog op cd uit te brengen. Dat Freddie er niet meer is en Adam Lambert de vocalen en extravaganza in Amsterdam zal moeten overnemen (hij is overigens nog best goed), kan de pret niet drukken. De muziek van Queen blijft A Kind Of Magic.

 

ANS luistert: George Ezra - Wanted on Voyage (2014)

Iedere week belicht ANS-Online een plaat die op kantoor wordt grijsgedraaid. De ene keer een golden oldie, de andere keer überhippe kutmuziek.

George Ezra - Wanted on Voyage

Ik ken maar een paar nummers die ik eindeloos kan herhalen en dan nog steeds mijn neus niet uitkomen, Budapest van George Ezra is er daar één van. Met dit fijne lied werd de singer-songwriter bekend in heel Europa. In de zomer van 2014 kwam zijn eerste album Wanted on Voyage uit. Het album bestaat uit nummers met simpele lyrics en pakkende melodieën. Het is daardoor perfect voor een relax-, studeer- of een middagje op het ANS-kantoor. Budapest is mijn favoriet, maar ook Blind Man in Amsterdam en Cassy ‘O vind ik heerlijk om naar te luisteren. In januari werd George Ezra door de BBC genomineerd voor de titel ‘Sound of 2014’. Op deze lijst staan artiesten waar we volgens de BBC nog veel van zullen gaan horen. Hopelijk laat Ezra deze voorspelling al in 2015 uitkomen, want ik kan geen genoeg krijgen van zijn muziek.