Kunstenaarsprofiel: Sten Petersen

Sten Petersen (22) volgt een opleiding aan te Foto Academie in Amsterdam. Deze Nijmeegse fotograaf gebruikt de camera als uitlaatklep, enkel dingen registreren is voor hem niet genoeg. 'Ik ga graag autonoom te werk met een documentaire invalshoek en heb veel interesse voor het portret. Inspiratie krijg ik elke dag weer door alleen al om me heen te kijken. Mensen en gedragspatronen vind ik ontiegelijk interessant.'              

gevangeninvrijheid (720x406) Dit is een enkele foto uit de serie gevangen in vrijheid, wat een belangrijk deel uit Stens werk vertegenwoordigt. Sten: 'Als ik het over mensen en gedragspatronen heb, vergeet ik vooral niet naar mezelf te kijken. Innerlijke dilemma's of zoektochten zijn heel vaak de basis voor mijn projecten. We hebben heel veel te kiezen, maar daardoor beperken we onszelf wel. De foto is zwart-wit, omdat ik zo een twist aan de realiteit kan geven.'

vader Een grote interesse van Sten is het portret, dat veel in zijn fotografie terugkomt. Sten: 'Mensen zijn zich constant heel bewust van zichzelf. Ik probeer altijd een moment te pakken waarop ze dit even laten vallen. Mijn inspiratie komt ook vaak voort uit de kleine eigenaardigheden die mensen kunnen hebben, ik probeer áchter de eerste indruk te komen.'

eric (1) Rimpels en dergelijke worden nooit weggewerkt, dit zou volgens Sten afdoen aan de eerlijkheid van het portret. Bovendien vindt hij ze mooi. Ook zal je hem met weinig spectaculaire settingen zien werken, dat is niet de essentie van de foto.

333 (720x488) Dit beeld komt uit een serie waarin Sten de bejaarde man op de foto volgt en documenteert. De fotograaf vond het een voorwaarde om de man eerst goed te leren kennen. 'De eerste paar keer dat ik hem bezocht, had ik mijn camera niet eens bij me. Als je je een langere tijd in mensen verdiept en met ze meeloopt, word je bijna onzichtbaar.'

Meer weten over deze fotograaf? Mail dan naar sten_petersen@live.nl.

Klik hier voor de overige artikelen uit de februari-ANS

 

Verzamelde chaos

Voor de juni-editie ging ANS in gesprek met kunstenaar Pet van de Luijtgaarden. Hij wijdt zijn leven aan het verzamelen van verzamelingen. In een loods op een Utrechts industrieterrein stalt hij al zijn vondsten. Van caravans tot knuffels en van duizenden kledingstukken tot dozen vol legoblokken: als er verzamelingen van bestaan, zijn ze hier te vinden. Het volledige gesprek met de professionele hamsteraar lees je hier, een beeldreportage van zijn werk vind je hieronder.

 

 

 

DSCe_0110

Honderden eierdoppen...

DSCe_0122 ...blokken met knuffels - uiteraard alles netjes gesorteerd op soort - ...

DSCe_0098 ... en tal van dvd's: niets ontsnapt aan Van de Luijtgaardens verzamelwoede.

DSCe_0069 Nog tijdens het interview komt een nieuwe lading rotzooi dierbare jeugdherinneringen bewijs van de consumptiemaatschappij Marktplaats-vondsten binnen.

DSCe_0159 Pet - hierboven nog zonder pet - probeert alles een plek te geven in de al overvolle loods.

DSCe_0073 Hier is Pet met pet, alles begon immers met een verzameling van deze hoofddeksels.

DSCe_0080 Bij de artistiek opgepimpte caravans buiten zijn loods poseert hij met een andere pet.

DSCe_0096 Dat de rijdende vakantiehuizen ook weer ruimte bieden aan allerhande verzamelingen zal weinigen nog verbazen.

DSCe_0141 De artistiekeling maakt van oude rommel immers graag nieuwe kunst.

 

Kunstenaarsprofiel: Isabelle Wenzel

Isabelle Wenzel is fotograaf en acrobaat en brengt deze twee talenten graag samen in haar kunstwerken. Het liefst plaatst zij zichzelf in absurdistische standjes en om zo tot een object te verworden.'Ik heb een sterk geloof in fysiek vermogen. Een bepaalde manier van denken kun je niet bereiken door gewoon op een stoel te zitten.'

 

 

 

 

positions06 De middenpagina van de februari-ANS vertoont 'Position 6' en is, geloof het of niet, een onbewerkt zelfportret.

kiste2 (1) 'Mijn werkwijze draait enkel om mij en de camera. De uitkomst lijkt op een stilleven, maar het schieten van de foto is meer een performance.'

position_14_2_W_2013 'Tegelijkertijd de maker en het model zijn betekent dat je niet alles kunt controleren. Ik druk op de knop, ren voor de lens en heb dan een paar seconden om mijn kunstje te doen.'

bum6 (1) Hoe doet ze dat toch? Op haar eigen website (onder 'video'), toont Wenzel een filmpje van haar acrobatische kunsten. Met in de bijrol een paar naaldhakken, heel veel papier en een kantoorstoel.

flash#1.2011 Wenzels werk vertoont nooit het gezicht van de vrouw. 'Ik wil meer algemene beelden schetsen die niet over specifieke personen gaan.'

 

Kunstenaarsprofiel: Dana van Hassel

Dana van Hassel zit in haar derde jaar Vrije Kunst van de kunstacademie. Haar werk varieert van schilderijen tot beelden en foto's. 'Ik werk vooral vanuit mijn intuïtie en onderbewuste, vandaar dat mijn werk vaak heel verschillend is.'

Het schilderij dat deze maand te vinden is op de middenpagina van de ANS.

In Van Hassels schilderwerk staat vaak één object of persoon centraal. 'Ik maak waar ik me het meest mee bezighoud, en dat is vaak maar één ding.'

'Ideeën krijg ik zoals ik droom: beelden verschijnen meestal gewoon in mijn hoofd en dat ga ik dan maken.'

Dana3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

'Ik maak mijn werk zoveel mogelijk zonder mijn rationele verstand.'

 

'De mensen die mijn kunst bekijken, doen dat hopelijk zoals ik het maak: heel gevoelsmatig en niet rationeel. Ik wil bij iets triggeren in hun onderbewuste waardoor ze anders naar dingen gaan kijken. Op welke manier maakt me niet zoveel uit, ik probeer geen boodschap over te brengen.'

Benieuwd naar meer van Van Hassels werk? Surf dan naar deze website voor een verzameling.

 

Kunstenaarsprofiel: Len Berns

Len Berns (27) is een neo-expressionistisch (en van oorsprong graffiti)-kunstenaar van Nederlandse en Ierse afkomst. Hij heeft korte tijd samengewerkt met Ella Cassisi.

Len: 'Verguisd en geliefd in de kunstwereld, heb ik op zeer jonge leeftijd door een overdosis aan verf het levenslicht als kunstenaar gezien. Na eind jaren negentig samen met mijn vrienden als graffiti-artiest te hebben gewerkt, ben ik vanaf 2010 zeer explosieve ezelwerken gaan produceren.'

 

 

De middenpagina in de mei-ANS. 'Met dit beeld verwijs ik naar Thoth, de Egyptische Ibis-god die onder andere kennis doorgaf aan de mensheid.'

'Mijn naïeve stijl met elementen uit eigen ervaring zijn zeer expressief, kleurrijk en met een grote mate van vrijheid geschilderd. Meestal zijn het grote formaten in acryl, spuitbus en lak met daaroverheen lijntekeningen en teksten.'

Tomorrow will be Ours

'Hoewel mijn werk politieke lading heeft, sijpelt er ook een bepaalde, haast kinderlijke vreugde doorheen. Ook impliceert het door de snelle manier van werken een bijna chaotische snelheid, die nog versterkt wordt door de veelheid aan symbolen. Hoewel dit op het eerste gezicht vaak een sinecure en triviaal lijkt, zit er wel degelijk een doordachte lijn in.'

Perfection

'Ik werk met een soort sampling van beeldcitaten en beeldelementen. Mijn werk kan als autobiografisch geïnterpreteerd worden, maar laat zich ook lezen als een spiegel van de subjectief waargenomen toestand van de wereld en politieke thema's.'

Cold Turkey Love Poem

'Niet alleen in het beeld gebruik ik citaten. Alle bovenstaande tekst zijn naar mezelf aangepaste Wikipediateksten van mijn kunsthelden.' Meer weten over deze kunstenaar? Kijk dan op de site van Len of mail hem op lenberns@gmail.com.

Kijk hier voor de overige artikelen uit de mei-ANS.

 

Kunstenaarsprofiel: Gineke van Beek

Gineke van Beek (25) is afgestudeerd aan de ArtEZ Hogeschool voor de kunsten in Arnhem. Ze is beeldend kunstenaar en houdt zich bezig met kunsteducatie door het geven van trainingen. Verder houdt ze wel van kabouters, sukkels en onkruid, aldus haar blog.

         

De middenpagina in de maart-ANS
 
De middenpagina in de maart-ANS gaat over vooruitgang, groeien en bloeien. De stijl is kenmerkend voor het werk van Gineke.

 

Gineke: 'In mijn beeldend werk komen altijd 'de kleine dingen' van het leven en het oog voor de omgeving terug.'

 

 

Het werk van Gineke komt terecht op Kleine Grootspraak, een blog die ze samen met voormalig ANS-hoofdredactrice Jozien Wijkhuijs onderhoudt. Op de website wordt een literaire briefwisseling afgewisseld met de tekeningen van Gineke.

 

 

Meer weten over deze kunstenaar? Kijk dan op Kleine Grootspraak of mail haar op ginekevanbeek@gmail.com.

Kijk hier voor de overige artikelen uit de maart-ANS.

 

Kunstenaarsprofiel: Silvie Buenen

Silvie Buenen (25) is vierdejaars student illustratie aan AKV St. Joost in Breda. Ze exposeerde onder andere in de W2 in ‘s-Hertogenbosch, Studentengalerie TenToon en Showroom MAMA in Rotterdam.

De middenpagina in de januari-ANS

Silvie maakt in haar werk gebruik van verschillende materialen, maar het liefst maakt ze lijntekeningen als de middenpagina in de ANS. Vaak tekent ze in opdracht, dit varieërt van het maken van kinderboeken en posters tot het beschilderen van servies en juwelen.

Goede tv

In haar werk staat de mens centraal, in al zijn verschijningsvormen. Ze laat de toeschouwer over haar schouder mee kijken door vluchtige momenten, kleine details of fantasiebeelden vast te leggen.

Lepidoptera Magna Pecunia, op de cover van de VPRO-gids

Begin dit jaar prijkte Lepidoptera Magna Pecuni op de cover van de VPRO-gids. Silvie won de jaarlijkse cover 1-wedstrijd van de omroep rond het thema 'sparen'. Het juryoordeel luidde: ' Een ijzersterk concept, dat op liefdevolle en ambachtelijke wijze de perfecte vorm kreeg. Dit geld geef je nooit meer weg.'

Illustratie bij het nummer Herfst en Nieuwegein van Spinvis

Meer weten over deze kunstenaar? Kijk dan op de website van Silvie of mail haar op silviebuenen@gmail.com.