'Boycot de procedure van een defecte OV-chipkaart'
De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en reizigersvereniging Rover zijn de problemen met de OV-chipkaart opnieuw meer dan zat. In een brief aan Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart, minister Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, roepen ze dringend op tot ingrijpen. ‘We wachten al twee jaar op beloftes die niet worden nagekomen’, zo meldt Sanne van Galen, woordvoerster van Rover.
Nu is het zo dat studenten bij een kapotte kaart geen nieuwe mogen kopen, andere reizigers kunnen dat wel. Een nieuwe kaart moet verplicht worden aangevraagd als de student het recht wil behouden zijn reiskosten te declareren. Vervolgens zorgt de bureaucratische rompslomp bij de aanvraag ervoor dat de student vaak door NS-medewerkers de verkeerde kant op worden gestuurd en niet de juiste procedure wordt gevolgd. Lukt het de student wel de kapotte kaart op te sturen dan overschrijdt de wachttijd geregeld de beloofde negen werkdagen.
‘De reden dat het leveren van de vervangende kaart zo lang kan duren, is dat er vaak van alles mis gaat. Defecte kaarten die worden opgestuurd raken kwijt of worden niet ontvangen. Het is aan de student te bewijzen dat hij wel verstuurd is’, zo is te lezen in de brief. Opvallend is dat wanneer de kaart als gestolen of verloren wordt opgegeven de wachttijd veel korter is. Om deze redenen adviseren de LSVb en Rover de procedure bij een beschadigde kaart te boycotten en deze als vermist op te geven.