Onderwijs uit de tijd van de Wrights

Eens in de zoveel tijd duikt de discussie weer op. Hoorcolleges zijn niet meer van deze tijd en moeten vervangen worden door intensieve practica en werkgroepen. Deze keer beklagen twee Amerikaanse Stanford-onderzoekers in het New England Journal of Medicine zich over de gedateerde vorm van onderwijs: 'Studenten worden vandaag op ruwweg dezelfde manier onderwezen als toen de gebroeders Wright nog aan het eerste vliegtuig sleutelden.'

Charles Prober en Chip Heath bepleiten een systeem waarbij de student enkel de universiteit bezoekt voor praktijkgerichte, spannende oefeningen. Deze moeten inspelen op nieuwsgierigheid, 'de perfecte brandstof voor leren', zo meldt de Volkskrant.

Hoewel deze vorm van onderwijs ongetwijfeld beter werkt dan weinig inspirerende massacolleges, is het de vraag of de methode efficiƫnt genoeg is. In hetzelfde Volkskrant-item merkt de Twentse hoogleraar Curriculuminnovaties Jules Pieters fijntjes op dat studenten in verschillende steden de straat op gingen als er hoorcolleges werden geschrapt. Ze kregen er namelijk slechtere docenten voor terug.