Het achterhoedegevecht over wifi

Het dreigt een fenomeen te worden dat eenmaal per kwartaal of half jaar opduikt. Eind vorige week was het weer zover toen Ward Kelder, hoofd van het onderwijscentrum van de Faculteit Managementwetenschappen, pleitte voor het onderzoeken van mogelijkheden om draadloos internet in collegezalen uit te zetten. Ook in België zette laatstleden één van 's lands bekendste professoren het debat op scherp. Carl Devos, Politicologieprofessor aan de Universiteit Gent, stelde dat de 'Millenniumstudent' onrespectvol, snel afgeleid en altijd in het bezit van oncontroleerbare hightech-snufjes is. Daar moest verandering in komen aldus Devos, zich daarmee waarschijnlijk onbedoeld aansluitend bij een brief van RU-docent Literatuurwetenschap Hans Ester in oktober 2009.

Op het eerste gezicht lijkt deze discussie niet veel meer dan een generatiekloof. Wat moeten professoren gedacht hebben toen er een jaar of vijftien geleden studenten bellend een collegezaal inliepen? Zo'n mobiele telefoon had destijds niet veel toegevoegde waarde voor kwalitatief goed onderwijs. Nu is dat anders. Natuurlijk bestaat de mogelijkheid dat studenten Goede Tijden, Slechte Tijden kijken of spelletjes spelen, maar zij kunnen net zo goed in een online encyclopedie snel opzoeken wat Immanuel Kant ook alweer over rechtvaardigheid zegt of hoe het verlies op de resultatenrekening de balans beïnvloedt. Om nog maar te zwijgen over de mogelijkheden die er zijn wanneer de Radboud Universiteit actiever dan nu onderwijsmateriaal zou aanbieden.

Over de kneuterige discussie of het fysiek mogelijk is wifi uit te zetten op de RU gaan we ons niet uitlaten. Dat, zoals studentenraadvoorzitter Judith Rotink zegt, studenten daardoor alleen maar meer gebruik gaan maken van hun shiny mobieltjes lijkt ons echter niet meer dan logisch. De richting die het debat over internetgebruik op de universiteit door dit soort kleine debatjes heen gaat is een foute. Er zou niet moeten worden gekeken naar mogelijkheden om al het slechte uit te bannen. Het zou beter zijn wanneer de RU zich richt op betere informatievoorziening en kennisverspreiding op internet en dan niet alleen via dat oerlelijke Blackboard. Dan zullen studenten namelijk vanzelf nuttige dingen doen op hun laptop.