De veelzijdige student-assistent (2)

Deze week neemt ANS in drie delen de rol van student-assistenten onder de loep. In het eerste deel vertelde Chantal van Lang over haar ervaringen als student-assistent aan de RU en hoe het er nu in de praktijk aan toe gaat. Ze vertelde ons dat ze in het diepe werd gegooid en veel vrijheid kreeg. Naast het geheel zelfstandig geven van werkgroepen Statistiek aan eerste- en tweedejaars Psychologie nam ze ook de tentamens af. Ze mocht dus vrijwel hetzelfde doen als een docent met jaren ervaring.

Hoe ziet de universiteit de rol van student-assistenten? Hoewel wettelijk gezien de richtlijnen vrij flexibel zijn, wordt het takenpakket in de statuten van de RU beperkt tot het begeleiden van practica en dat dan alleen onder actieve begeleiding van een meer ervaren medewerker. Willem Hooglugt, persvoorlichter van het College van Bestuur, legt uit: ‘Het uitgangspunt is dat activiteiten van student-assistenten altijd onder supervisie plaatsvinden en nooit betrekking hebben op de beoordeling.’

Ook geeft hij aan dat de positie van een student-assistent een bijzondere is. Dit alles is vastgelegd in de nota Omwille van de docent uit 2007. Daarmee werd de Basiskwalificatie Onderwijs geïntroduceerd: 'Student-assistent(en) voeren hun onderwijswerkzaamheden altijd uit onder actieve begeleiding van een ervaren docent. Aanbeveling verdient dat student-assistent(en) vooraf een introductie krijgen op de werkzaamheden die van hen worden verwacht. Gedacht wordt aan een halve dag instructie, te verzorgen door de faculteit.' Toch lijkt in Nijmegen soepel met de statuten te worden omgesprongen. Ook de universitaire gezamenlijke vergadering stelde paal en perk door examinerende bevoegdheden niet aan de student-assistent toe te kennen, maar zoals gisteren bleek had Van Lang die wel.

Wil je weten wat de Universitaire Studentenraad van dit onderwerp vindt? Moeten de statuten aangepast worden of mogen student-assistenten te veel? Lees morgen de reactie van voorzitter Judith Rotink.