Meer blikbier in crisis

Help! Ook biergebruik wordt door de crisis aangetast. Terwijl de gehele bierconsumptie met 1 procent daalde, maakten de blikbiertjes een Europese opmars van 4 procent. De reden die de Europese organisatie voor blikmakers geeft voor de verschuiving van fles- naar blikbier, is dat Europeanen door de crisis minder hard naar het restaurant of de kroeg gaan en dus liever op de bank een biertje opentrekken. De producent speelt in op de prijsbewuste consument en produceert goedkopere, kleine bierblikken.

De productie van gerstenat uit blik steeg in Nederland met 3,3 procent. De Hollandse consument liet haar financiële tegenvallers niet doorwerken in haar drankgedrag en dronk afgelopen jaar gewoon meer bier dan het jaar daarvoor. Op de Nederlandse markt vliegen ook de frisdrankblikken harder uit de schappen, het gaat daarbij voornamelijk om de verkoop van energiedrank.

Een vluchtige blik op deze cijfers maakt al snel duidelijk wat er aan de hand is: door liters blikbier en energy krijgt het consumptiepatroon van de financieel gepijnigde Nederlander steeds meer weg van  het studentenleven.