Gratis bier wekt ergernis

Als het aan Grolsch ligt strompel je de komende tijd dronken de kroeg uit met een goedgevulde portemonnee. De biergigant gaat namelijk tien miljoen bonnen uitdelen waarmee je het tweede biertje gratis krijgt.

Het mogelijk maken van een goedkoop cafébezoek heeft grote irritatie gewekt bij de horeca. Volgens de branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland strookt de actie niet met alle maatregelen die de sector heeft getroffen om drankmisbruik onder de jongeren tegen te gaan. De vereniging hoopt dan ook dat de actie voortijdig wordt afgebroken. Horecagelegenheden zijn niet verplicht om mee te doen aan de reclamestunt, maar vanwege de grote druk die de bierbrouwer kan uitoefenen zullen veel ondernemers zich toch geroepen voelen om de bonnen te accepteren.

Of het Cultuurcafe en het Sportcafe ook meedoen aan de actie is nog maar de vraag. 'We hebben nog niets gehoord van Grolsch en er is dus ook nog geen besluit genomen', aldus afdelingshoofd Retail en Catering van het Facilitair Bedrijf, Anton van Looijengoed. Toch lijkt hij ook niet direct een voorstander te zijn van de actie. 'We hebben op de RU een beleid waarin we het stimuleren van drankmisbruik tegengaan. We willen daarom bijvoorbeeld ook niet dat alcohol tegen hele lage prijzen wordt verkocht en zo bezien weet ik niet of dit een heel goede actie is.' De komst van de Twentse brouwer als bierleverancier van de RU werd in januari echter nog wel gevierd met het uitdelen van gratis bier.