22 Mei: dreigende film met psychologische onderlaag

Als laatste in de drieluik op ANS-Online in het kader van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) een Vlaamse creatie: 22 mei. De regisseur, Koen Mortier is tevens de regisseur van de roman Ex Drummer van Herman Brusselmans. Zijn nieuwste boreling gaat over Sam, de bewaker van een winkelcentrum waar een bomaanslag wordt gepleegd.

Plot: Op de ochtend van 22 mei staat Sam op en sleept zichzelf, ononderbroken vergezeld door een sigaret, naar zijn werk. De ochtend begint saai en Sam doet zijn gangbare werk: hij wijst mensen de weg en verwijdert een zwerver uit de gangen van het centrum. Al snel slaat het noodlot echter toe en blaast een jongen zichzelf op, temidden van het winkelend publiek. Het centrum verandert in een grote chaos en Sam probeert zoveel mogelijk mensen te redden. Uiteindelijk rent hij weg en zwerft daarna door de stad. Hij wordt geconfronteerd met mensen die de ramp overleefden of er juist bij omkwamen. Realiteit en fantasie vervagen en Sam vraagt zich af of hij de ramp had kunnen voorkomen of niet en hoe hij dat dan had moeten doen.

Plus: De dreigende sfeer die over de hele film hangt, houdt de aandacht van de kijker de volle 88 minuten vast. Die sfeer wordt gecreƫerd door het vervreemdende camerawerk, de soundtrack en de beelden die als intermezzo tussen de verhalende beelden worden geplaatst. In die intermezzo's zie je bijvoorbeeld de terrorist temidden van de vlammen die hij zelf heeft losgelaten. Ook het einde is interessant, als blijkt dat het verhaal van alle slachtoffers van de aanslag dieper gaat dan op het eerste gezicht het geval lijkt.

Min: Als kijker raak je soms de notie van een verhaal kwijt. Hoewel dit misschien de bedoeling kan zijn geweest, is het soms vervelend om het idee te hebben dat je geen grip op de film hebt. Aan het einde wordt dit mankement enigszins opgelost als de morele boodschap van de film wordt gepresenteerd, maar toch blijft het gevoel dat het verhaal niet helemaal rond is knagen. Ook wordt soms teveel doorgegaan op de 'wat had je kunnen of moeten doen'-vraag, en voegt deze vraag, die de slachtoffers constant aan Sam stellen, weinig meer toe.

Dus: Een zompige film met interessante psychologische schetsen en een vervreemdend effect.

Film: 22 Mei Regisseur: Koen Mortier Speelduur: 88 minuten Genre: psychologisch drama