Kunstenaarsprofiel: Superstoïcijn

Superstoïcijn maakt collages waarvan de betekenisloosheid je naar de keel grijpt. In zijn werk laat Superstoïcijn zich onder andere inspireren door het dierenrijk, gietijzeren meubels en de meest uiteenlopende angsten. Verder richt hij zijn pijlen vaak op diverse filosofen en tijdperken.

Middenpagina: Bewustzijn is een zwaktebod

In 2009 richtte Superstoïcijn samen met schrijver Fret het absurdistische tijdschrift Judas op. Voor dit tijdschrift is hij begonnen met het maken van collages. Door de jaren heen is het aantal collages flink gegroeid. Van de beste collages uit Judas maakte hij, gecombineerd met nieuw werk, zijn eerste beeldroman. Dit boek draagt de illustere titel Een dag niet gestorven, is een dag niet geleefd, en is sinds eind 2011 verkrijgbaar.

Een cover van Judas

Deze absurdistische collageroman vertelt ruwweg het verloop van de wereldgeschiedenis en de rol van de mens daarin: van de schepping in het eerste hoofdstuk tot de totstandkoming van een nieuwe wereldorde in het laatste. Daartussen worden de belangrijkste thema's van het menselijke bestaan behandeld: de zinloosheid van het bestaan en de angst, wreedheden en verveling die daarbij komen kijken. Dit alles gebeurt op absurde, humoristische en vaak vergezochte wijze: van tirades tegen klassieke architectuur, tot onnodig wrede onderzeebootkapiteins.

Een collage uit Een dag niet gestorven, is een dag niet geleefd

Voor meer informatie of voor het bestellen van het boek zie www.superstoicijn.nl en www.facebook.com/superstoicijn. Voor vragen en/of opmerkingen kunt u Superstoïcijn bereiken via superstoicijn@gmail.com.

Kijk hier voor de overige artikelen uit de november-ANS