Student ongelijk behandeld in OV

Studenten worden anders behandeld dan niet-studenten bij een defecte ov-chipkaart. Dat blijkt uit een rapport van het OV-loket, de nationale ombudsman voor openbaar vervoer.

Gewone abonnementhouders kunnen bij een defecte kaart gebruik maken van een tijdelijke ov-kaart, of op vertoon van een fotokopie van de kapotte kaart en een uitdraai van het abonnement zonder problemen verder reizen. Voor studenten bestaat zo’n regeling echter niet en bovendien is vaak niet duidelijk of zij recht hebben op restitutie voor de tussentijds gemaakte kosten. Wat volgt: hoge OV-rekeningen voor studenten.

Deze problemen worden volgens het OV-loket grotendeels veroorzaakt door gebrekkige communicatie tussen de drie instanties die zich over het studentenreisproduct ontfermen: de Klantenservice OV-chipkaart van Trans Link Systems (TLS), Regisseur Studenten Reisrecht (RSR) en de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). ‘Studenten worden van het kastje naar de muur gestuurd’, aldus het rapport (.pdf).

De oplossing ligt volgens het loket in het beter informeren van studenten over hun restitutierecht en het inkorten van de levertijd voor een vervangende ov-chipkaart, die is nu maximaal drie weken. Wij vragen ons af hoeveel zin dit gekibbel over studentenreisrecht nog heeft, die kaart raak je toch kwijt in 2015.