Camera's in de collegezalen

Video kills the lecture star? Mooi niet, het aanbieden van gefilmde colleges op blackboard is vooral van toegevoegde waarde. ANS-Online zet de pro's en con's op een rijtje.

Plus: de mogelijkheden De mogelijkheden zijn oneindig - hieronder een voorproefje. Naast de techniek om een hoorcollege inclusief slides te uploaden, kan de docent een verkorte versie online plaatsen of extra uitleg geven via verhelderende video's. En het mooiste is: alles is open source. Op sites als lecturefox.com, videolectures.net en yovisto.com zijn colleges van onder andere Harvard, Oxford, Yale en Princeton te vinden. Dus verbreed je kennis en kijk eens een college over UFO's.

Min: technische rompslomp Geluid dat ontbreekt of te zacht staat, cameramannen die niet komen opdagen en moeite met het uploaden van het materiaal: vooral het technische aspect lijkt een minpunt. Dat blijkt uit de Triple L pilotstudie onder de Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit, Wageningen Universiteit en Hogeschool van Amsterdam. Over het algemeen zijn dit opstartproblemen, een goed draaiboek kan de meeste problemen verhelpen.

Geen min: 'Dan komt er niemand meer naar college' Met dergelijke opmerkingen wijzen docenten het voorstel om colleges op te nemen vaak direct af. Docenten van de Universiteit van Utrecht - waar afgelopen jaar ongeveer 500 colleges zijn opgenomen - waren in slechts een vijfde van de gevallen initiatiefnemer van de opnames. Toch zijn weblectures voor een meerderheid van de studenten niet van invloed op het collegebezoek, zo blijkt uit het Utrechtse evaluatierapport (pdf) dat eind vorige maand verscheen.

Get Microsoft Silverlight

Plus: verhoogd studiesucces Uit het Utrechtse rapport (pdf) blijkt dat tweederde van de docenten van mening is dat videocolleges bijdragen aan verhoogde studiesuccessen. Ook studenten menen dat weblectures hen helpen de stof beter te begrijpen, én zorgen ervoor dat studenten niet achter raken. Want ben je ziek, brak of anderszins verhinderd: je kunt de colleges altijd nakijken. Vrijwel alle ondervraagde studenten zijn positief over webcolleges.

Maar waarom hanteert de RU deze technieken niet? 'Videocolleges zijn dit jaar überhaupt geen agendapunt geweest binnen de Universitaire Studentenraad', zo stelt Bob van Dijk, voorzitter van de USR. 'Waarschijnlijk is het nooit universiteitbreed opgeworpen omdat het aan de faculteiten is hierover te beslissen. Het College van Bestuur laat faculteiten zo veel mogelijk vrij maar zal ook niet snel extra geld geven voor dergelijke vernieuwingen.' Verder is Van Dijk sceptisch over het open source-aspect: 'Studenten betalen collegegeld om colleges te kunnen bijwonen. Het zou oneerlijk zijn diezelfde colleges online gratis beschikbaar te stellen.'

ANS staat achter webcolleges. De kans is klein dat dit op korte termijn op de RU wordt ingevoerd, maar gelukkig hebben we Campus in Beeld nog..