Vanuit het ANS-kantoor (week 5)

Vanuit het ANS-kantoorIedere vrijdag becommentarieert een redactielid zijn of haar week in ‘Vanuit het ANS-kantoor’.

Niets vervelender dan computers die niet doen wat je van ze wil. Vandaar dat we altijd zo lopen te pronken met Apples, onze natte dromen die vrijwel nooit vastlopen. Op vier van de vijf vaste computers computers op kantoor prijkt het stuk fruit - daarnaast slingeren er hier ook gemiddeld drie MacBooks rond - en daar zijn we trots op.

Toch ging het oktober vorig jaar voor het eerst mis. Onze Time Capsule, een soort router met harde schijf, brandde al na anderhalf jaar door, waarschijnlijk door een productiefout. Aan de lijn met de consumentenservice werd ons verteld dat we niet hoefden te rekenen op vervanging, de garantie was immers al een half jaar verlopen. In de winkel in Veenendaal tipte een medewerker echter 'vooral te blijven proberen', ook hij vond het belachelijk dat we geen nieuwe kregen. Zelf kon hij ons echter niet helpen, beweerde hij.

Wij bleven proberen. Eerst door te bellen, later door Kassa in te schakelen. Moe van het bellen besloten wij vervolgens een Time Capsule-pauze in te lassen. Tot gisteren, toen ik nog een laatste poging waagde. Het telefoongesprek had veel weg van een pisnijdige monoloog: ik stond volledig in mijn consumentenrecht en had daarmee recht op een deugdelijk product. Aangezien de technische levensduur van een harde schijf (5 jaar) nog lang niet was behaald en het product het duidelijk buiten onze schuld om had begeven, was het niet meer dan redelijk dat de Time Capsule kosteloos werd vervangen.

'Meneer, wat is het serienummer van het product?', was alles wat hij vroeg. Na mijn antwoord: 'Prima, dan handelt mijn collega dit gesprek verder af.' Zijn collega vroeg mij dezelfde tirade te herhalen. Daarop vertelde hij me: 'U kunt binnen 3 werkdagen een nieuwe verwachten, bezorgd door UPS.'

En verrek, onze gloedjenieuwe Time Capsule werd al vanochtend langsgebracht. En hij werkt perfect.

Timo Pisart