Het Laatste Oordeel: Kader Abdolah

Duffe opsommingen of ultiem entertainment? Tijdens het Wintertuinfestival verschanst ANS zich in de collegebanken om een genadeloos oordeel te vellen over de gastsprekers.

‘Even kijken. Even wennen. Ik dacht: “Nijmegen, dat moet een lezing voor plattelandsvrouwen zijn.” Kader Abdolah kennende is hij in staat er toch een mooie avond van te maken. Maar waar moet ik het over hebben? Ik weet het niet. Dan maar de kunst van het schrijven. ‘Vroeger wilde ik een boek schrijven. En dan schreef ik een boek. Bij mijn nieuwe roman - niet boek - De Koning werd ik het boek. Ik vergelijk schrijvers weleens met mijnwerkers. Zij moeten graven. Zij zijn 500 pagina’s aan het graven voordat ze een adertje goud vinden. Dat heb ik ook. Ik schrijf 180 pagina’s en dan ben ik moe. Dan ga ik eerst een uur wandelen en dan ga ik slapen. En ’s nachts slaap ik en gaat mijn lichaam door. En dan word ik ’s morgens wakker en “ZIP”. Hoe noem je dat? Een zip op de computer. Dat heeft mijn lichaam dan gemaakt. Je moet daarom een goed lichaam hebben, gezond leven. Niet drinken, niet verslaafd raken en biologisch eten. Je moet snel nieuwe boeken kunnen maken, anders vergeten ze je. Dan kun je niet opboksen tegen die schrijvers met een iPad. ‘Een schrijver staat boven archieven, boven wetenschappen. Hij moet creëren en knippen en knippen en knippen. De kunst van het weglaten. Picasso. De Guernica. Er zijn duizenden paarden gesneuveld. Maar hij koos er drie. Tien duizenden vrouwen, maar drie zijn er maar afgebeeld. En nog lelijk ook. Oh my God. Van die archieven word je moe, Picasso doet dat voor ons. De massa heeft kunstenaars nodig. Voor schoonheid, voor geschiedenis en voor archieven. Zij geven hoop ruimte. Jullie jonge schrijvers zijn geselecteerd om te knippen en te plakken. Waarom? Om ruimte te geven aan je fantasie, om je publiek te bevrijden. ‘Er zijn drie masterpieces. De Tora, de Bijbel en de Koran. En de Koran is het beste. Meesterlijk geknipt. Is om te lezen, niet om mee te regeren. Wilders heeft gelijk. Bijvoorbeeld de Bijbel. “In den beginne was er het woord en het woord werd vlees”, hoppa, drie miljoen jaar in één zin. Lees de Bijbel en je hebt alles gelezen. In de Koran ook. Ook al heb je die niet gelezen, sommige fragmenten ken je toch wel. Van Walt Disney. ‘De geheime code van het leven van Kader Abdolah. Jij bepaalt alles. Als je iets heel graag wil, moet je dat beeld voor je zien in je hoofd. En ooit ben jij dat beeld. Ik hou van het leven en ik geloof in het leven. En ik denk dat het leven van mij houdt. Daarom ben ik hier. De rest doet er niet toe.’

Het Laatste Oordeel der Toehoorders De oordelen zijn vol lof. ‘Een heel goed spreker. Inspirerend. Een charismatische man’, geeft een jongen ons mee. ‘Ik vond het heel mooi hoe hij alle persoonlijke vragen vermeed’, voegt een studente toe. Een ander vertelt: ‘Ik had niets verwacht, dan ben je al snel tevreden.’ ‘Interessant. Bijzonder interessant, schrijf dat maar op’, aldus een toevallige passant. Eén van de organisatoren haalt zeer veel voldoening uit haar werk: ‘Voel je ook zo’n warm gevoel door je lichaam?’

Spreker Kader Abdolah Uitstraling Zelfverzekerde, statige man met gebarentaal en zonder haast Publiek Toekomstige schrijvers en journalisten en hier en daar een grijsaard Inhoud De levenslessen van de Wijze uit het Oosten Eindcijfer 8,5

Tekst: Henk Strikkers en Eva-Marijn de Vries