ANS bezocht: Happietaria

Dit jaar opende pop-uprestaurant Happietaria voor de achtste keer haar deuren om geld op te halen voor het goede doel. ANS bezocht het door studenten gerunde restaurant en geeft een sfeerimpressie.

Tekst: Evy van der Aa en Tijs Sikma
Foto's:
Ilse Steenbergen

Bij binnenkomst in het restaurant van het bejaardencentrum in de Heemraadstraat word je vriendelijk opgewacht door de gastheer. Niet alleen wordt je jas netjes aangenomen, je wordt ook naar de tafel gebracht. Onderweg vertelt de gastheer dat alles in het restaurant door studenten wordt gedaan - ook de zelfgemaakte kunst aan de muur, die je voor het goede doel kunt kopen, is door studenten gemaakt. Ook legt hij uit dat Happietaria Nijmegen zich dit jaar inzet voor een project van hulporganisatie TEAR in Bangladesh, om mensen die door overstromingen zijn getroffen te helpen. Dit project is door het 'management' van het restaurant zelf gekozen.

tafelEenmaal bij de tafel aangekomen, meldt zich de tafelheer van vanavond. Door de rode gilletjes met zwarte strik die de vrijwilligers dragen en hun beleefdheid, waan je je in een chique restaurant. Op iedere tafel staat een houten plankje met kaarsen en een klein vaasje met drie rozen. Om half zeven bereikt de ruimte volgens Wouter van der Spek, voorzitter van Happietaria, het toppunt van sfeer. 'Als het donker wordt, komen de kaarsen beter uit.' Een pianist speelt op de achtergrond klassieke muziek, maar doet volgens de vrijwilligers ook aan verzoeknummers. De menukaart biedt ook voor ieder wat wils: met vier soorten voorgerechten, vier verschillende hoofdgerechten en zes nagerechten is er genoeg keuze. Je betaalt echter wel meer dan voor de gemiddelde studentenmaaltijd, voor het goedkoopste hoofdgerecht leg je 10 euro neer. De opbrengst gaat wel naar het goede doel in plaats van naar de kroeg.

Het duurt een tijdje voordat het hoofdgerecht op tafel verschijnt, maar dan heb je ook wat. Tijdens het eten wordt een korte presentatie gegeven, waarin je in het vliegtuig naar Bangladesh stapt. De stewardessen beelden uit dat niet gerookt mag worden in het pop-uprestaurant en mobiele telefoons mogen van tafel blijven - deze bederven de gezelligheid volgens Van der Spek. Na het hoofdgerecht duurt het bijna een uur voordat het nagerecht arriveert. De vriendelijke bediende verontschuldigt zich voor de lange wachttijd. Desondanks valt ook het nagerecht goed in de smaak.

Hoewel het eten aan de dure kant is voor studenten, is het diner goed verzorgd en lekker. Daarnaast heb je een goed doel gesteund, waardoor je met een volle maag en een warm hart naar huis kunt fietsen.