Geen tram, maar de Phileas in Nijmegen?

Eerder meldden we al dat de komst van de tram in Nijmegen een plan op lange termijn zou worden. Als het aan de VVD ligt is de komst van de tram nu definitief van de baan. Met de verwachting dat het rijk en de provincie niet met de benodigde miljoenen over de brug zullen komen om het project te financieren, zien zij meer heil in de komst van de Phileas. ‘De Phileas is een uitstekend, hoogwaardig alternatief voor die dure tram’, aldus VVD-raadslid Frederik Peters.

De Phileas is een kruising tussen een bus en tram die door middel van een GPS-systeem en wat magneten in het wegdek vol automatisch door de stad kan toeren. In Eindhoven, Amsterdam en Keulen wordt al geëxperimenteerd met de lange bussen. Ondanks dat Mariken van Woerkum, omgevingsmanager Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) bij de gemeente Nijmegen, vorig jaar positief was gestemd over de haalbaarheid van het project, blijkt de financiering toch een heikel punt. ‘De Phileas is bijna 50 procent goedkoper, zowel in aanschaf als in exploitatie. Er hoeft geen rails te worden aangelegd, ook geen bovenleidingen, dat scheelt’, vertelt Peters.

Verkeerswethouder Henk Beerten (D66) verwacht dat de overstap naar de tram in Nijmegen pas tussen 2020 en 2030 aan de orde zal zijn. Voor die tijd is de inzet van de Phileas eventueel denkbaar. Uiteindelijk kiest Beerten toch voor de komst van een tram in de Kezierstad. ‘Een blijvend pleidooi voor een tram is de beste garantie om de zo gewenste railverbinding tussen Kleef en het centrum van Nijmegen te realiseren.’