Vijf Radboud-onderzoekers ontvangen Vici-subsidie

Nog nooit was er zoveel belangstelling voor de Vici-subsidie van onderzoeksfinancier NWO. Maar liefst 236 onderzoekers probeerden de subsidie te bemachtigen, die bestaat uit anderhalf miljoen euro. Daarvan kregen uiteindelijk maar 31 wetenschappers het geld om de komende vijf jaar een eigen onderzoeksgroep op te bouwen. Vijf van deze onderzoekers werken bij de RU, het UMC Radboud en het Max Plank Instituut in Nijmegen. Het is de eerste keer dat de Radboud-groep zoveel subsidies ontvangt. De vijf gelukkigen zijn: Asifa Majid (Max Planck Instituut, research fellow Donders Instituut), Mirjam Ernestus (Centre for Language Studies), Peter Medendorp (hoogleraar Sensomotorische Integratie), Chris de Korte (fysicus, afdeling Kindergeneeskunde), Frank van Kuppeveld (moleculair bioloog, Nijmegen Centre for Molecular Life Sciences).

Taalwetenschapper Mirjam Ernestus gaat met de subsidie onderzoek doen naar hoe mensen die een vreemde taal leren de uitspraakvarianten opslaan. Mensen die een taal goed spreken raffelen woorden vaak af, zoals Neland in plaats van Nederland. Tijdens het onderzoek wordt geprobeerd dit verschijnsel te vertalen naar een computermodel. 'Zie het als een robot die we gaan leren om gereduceerde spraak te herkennen.'