RU overweegt gebruik persoonsgegevens voor gedragsprofielen
Binnen de Radboud Universiteit gaan er stemmen op om de persoonsgegevens van studenten te gebruiken om het onderwijs te verbeteren. Door middel van Learning Analytics zou de RU op basis van persoonsgegevens van studenten hiervoor gedragsprofielen kunnen maken.
Door middel van het verzamelen van metadata zou de RU kunnen zien hoe lang en wanneer een student op Blackboard is ingelogd of op welke dagen de student de campus bezoekt. Als aan de hand van de metadata blijkt dat het gedrag van een student afwijkt, zou vervolgens een studieadviseur kunnen ingrijpen. Volgens Jean Popma, Security Officer van het Concern Informatie Management van de RU, staat het plan nog wel in de kinderschoenen. Popma verzekert bovendien dat een toekomstige functionaris gegevensbescherming gaat uitzoeken of de voordelen van Learning Analytics opwegen tegen de nadelen.
ANS deed onderzoek naar hoe de RU haar studenten door middel van persoonsgegevens in de gaten kan houden. Lees hier het hele artikel.