De 'actieve student' is veel meer dan een kroegtijger

'Actieve student'

In de Volkskrant van zaterdag 3 maart 2012 poogt Leon van Wijk een beeld te schetsen van de ‘actieve student’. Volgens 'journalist' (lees: redacteur van studenten.net) Van Wijk is dit niet meer dan een ‘huichelachtige, egoïstische en berekende CV-builder die weinig besef heeft van wat er in de wereld gebeurt, maar wél heel goed weet waar het beste bier het goedkoopst is’. Het recente voorstel van VVD en D66 om collegegeldvrij besturen voor studenten die zich een jaar lang fulltime inzetten voor een studentenorganisatie mogelijk te maken, is volgens hem dan ook een slecht plan. Helaas komt Van Wijk met zijn emotionele en argumentloze betoog niet verder dan het neerzetten van een stereotype dat bij lange na niet overeenkomt met de werkelijkheid en blijkt uit het artikel vooral een gebrek aan kennis van het onderwerp. In ontluisterende zinnen als 'Heeft deze student de bestuursfunctie, dan geniet hij aanzien onder zijn gelijken. Of, concreet, de besturende student is degene die inschenkt' legt Van Wijk een enorme kortzichtigheid aan de dag. Het volgen van een (fulltime) bestuursfunctie is namelijk wel degelijk goed voor de student, de universiteit en de toekomstige werkgever.

Volgens Van Wijk is het enige verschil tussen de actieve en niet-actieve student het organiseren van borrels en het versturen van uitnodigingen voor deze borrels waarbij het woord ‘leuk’ centraal staat. Dat een bestuursjaar leuk is voor een student, zou inderdaad de motivatie moeten zijn om actief te worden binnen een studentenbeweging. Het invullen van een bestuursjaar is daarnaast nog veel meer dan alleen het zuipen in de kroeg. Het is ook 'leuk', omdat het leerzaam is. Studentbestuurders leren zichzelf praktische competenties aan die in de collegezalen niet worden onderwezen. Als je Sociologie studeert, leer je niet om een begroting op te maken en een Scheikundestudent pikt in een college niet op hoe hij een vergadering goed leidt. Die verbreding leer je juist wanneer je je actief maakt als student.

Bovendien hebben universiteiten baat bij dergelijke studenten. Het is de actieve student die zorgt voor een levendig academisch klimaat waar niet alleen de nadruk ligt op de door Van Wijk gehate individuele ontplooiing. Naast het feit dat de actieve student zichzelf ontwikkelt, draagt hij of zij ook een steentje bij aan de bloeiende studentencultuur. Zodoende wordt ervoor gezorgd dat er voor elk wat wils is tijdens het studentenleven, van de studentenjudovereniging tot het corps. Dat studenten daar in een aantal gevallen fulltime mee bezig zijn, zou alleen maar gerespecteerd moeten worden door een universiteit. Zeker met het oog op de huidige maatregelen in het hoger onderwijs, zoals de langstudeerboete en de afschaffing van de studiefinanciering in de masterfase, dient een universiteit haar ambitieuze studentbestuurders te ondersteunen. Laat het mogelijk maken van collegegeldvrij besturen hier een voorbeeld van zijn.

Dat een fulltime bestuursjaar bedrijven en daarmee Nederland ten goede komt, is niet meer dan logisch. Fulltime bestuurders staan vaak aan het hoofd van een grote organisatie met veel leden. Opgedane ervaring in dergelijke organisaties wordt meegenomen naar een toekomstig werkgever en door deze veelal als positief ervaren. Het is te hopen dat Van Wijk nooit bedrijfseigenaar wordt, want hij zou zijn bedrijf ernstig tekort doen als, zoals hij zegt 'de mensen met een bestuursfunctie nog wel de laatsten zijn [zouden zijn] die [hij] zou aannemen.' Voordat het zover is, lieve Leon, moet je nog wel even leren een betoog te schrijven. Want met een goed geplaatste 'hik' en het moddergooien naar studenten zonder hierbij enig inhoudelijk of, wat het wetsvoorstel betreft, financieel argument aan te halen kom je er niet. Misschien moet je eens actief worden in een bestuur.