Geachte Alberto,

Ik moet van deze gelegenheid gebruik maken om iets op te biechten waar ik me heel erg voor schaam: ik kijk regelmatig naar jouw programma’s. Ik zit geregeld te schuimbekken van ellende, niet vanwege de klachten, waar jij zo prachtig verontwaardigd om kunt doen, maar jouw gruwelijke manier van vragen stellen. Misplaatst assertief, zou ik het willen noemen. Ik zie je zitten, vroeger. Natte haartjes op de bank, maar waar andere jongetjes naar voetbal keken, werd jij warm van mannen als Pieter Storms en Willibrord Frequin. Zie je waar het mis is gegaan? Ik hoef je namelijk niet te vertellen hoe het die twee is vergaan, na hun glorieperiode. Bij hen ging het mis door schromelijke zelfoverschatting, waak je daarvoor? Je tv-programma Red mijn vakantie, dat ik al eerder aanhaalde, is namelijk voor jou een prachtige manier om je ego op te krikken. De grote heldhaftige Alberto, die stiekem wel weet dat de eerste fouten meestal door de klant is gemaakt (Je ziet ze al zitten, achter hun pc, zoekend op vliegwinkel.nl: “HE! Een all-in-vakantie naar Chersonissos voor 250 euro!”) en slim genoeg is om te weten hoe je domme mensen (vergeef me de term) snel gelukkig kunt maken. Alberto, de koning van SBS, de Superman van het plebs, de verlosser van het klapvee. De dramatische muziekjes en slow motionbeelden werken hier volop aan mee. Pluim aan je eindredactie, hiervoor, schitterend gemonteerd. Het lijkt soms net alsof de mensen reden tot klagen hebben! Ik kijk daarom trouw nog steeds iedere zondag Red mijn vakantie. Niet alleen voor Rob Geus, die toch echt een persiflage van zichzelf is en degene die het grote publiek heeft laten kennismaken met de rubbertjes van de koelkast, maar ook om te zien of er eens één reisleider is die je gewoon van repliek dient. Die gewoon eerlijk tegen je zegt dat louter pathos niet genoeg is voor een overtuigend debat, maar dat ethos en logos ook wel eens fijn zouden zijn. Die jou gewoon lekker laat brullen en daarna koeltjes vraagt of je normaal wil doen. Die het SBS-publiek erop wijst dat het niet verstandig is blind af te gaan op reisbeoordelingen op internet. Die vraagt hoeveel zo’n flopvakantie dan gekost heeft en dan de prijs-kwaliteitverhouding in de gaten houdt. Ik ga eens kijken of een van de grote touroperators plaats voor mij heeft. Die journalistieke carrière kan wel even wachten.

Groeten,

Walbert