Geacht kabinet Rutte-Verhagen,

Allereerst wil ik u feliciteren met uw regeerperiode, hoe lang deze ook mag gaan duren. Het feit dat uw leider, zijne excellentie Rutte, de eerste liberale premier sinds lange tijd is, kan een verfrissende werking hebben. De verhoging van de maximumsnelheid op sommige trajecten naar 130 vind ik daarnaast ook een van de beste besluiten die ik in mijn nog jonge leven heb meegemaakt. Ook de verhoging van de BTW op culturele zaken vind ik, in tegenstelling tot vele van mijn mede-linkse hobbyisten, geen probleem, al moet u er wel voor waken dat niet alleen de elitaire cultuur wordt aangepakt. Ook kaartjes voor voetbal (al gaat mij dat als addict pijn doen) en andere working class-magneten als bioscopen en circussen dienen duurder te worden. Niet alleen de linkerhelft hoeft te bloeden, nietwaar?

Ik kan het echter niet eens zijn met de besluiten op het gebied van het onderwijs. De doelen die u wil bereiken zijn prijzenswaardig. Studies zijn er inderdaad niet om te lanterfanten en opleidingen dienen niet als tijdverdrijf totdat een student volwassen genoeg is om te gaan werken. De aanpak is echter radicaal foutief. Het probleem dat u voornamelijk bij de studenten legt, ligt mijns inziens namelijk bij het onderwijssysteem. Wat maakt mensen namelijk lui? Ik zal de voorzet direct snoeihard de kruising injagen: een gebrek aan uitdaging.

Precies daar, geachte bewindsvoerders, ligt de denkfout uwerzijds. In theorie kan het afdwingen van een kortere studietijd zoals u dat op deze wijze probeert te doen wellicht werken, maar in de praktijk zal het voor een versimpeling van het onderwijs zorgen. Dat dient in mijn optiek vermeden te worden, aangezien een groter gebrek aan uitdaging voor veel studenten voor nog minder motivatie zal zorgen. Jazeker, de studie zal afgerond worden. Jazeker, de studie zal binnen de gewenste tijd afgerond worden. Maar hebben we iets aan slechter opgeleide academici? Natuurlijk niet.

De oplossing ligt niet in het beboeten van onderwijsinstellingen en studenten (en daardoor het versimpelen), maar juist in het intensiveren van het onderwijs. Heel simpel: maak het moeilijker. Ik doel hier niet op een intensivering in arbeidsuren, dat is namelijk een intensivering die ervoor zorgt dat studenten helemaal geen kans meer hebben op een eigen aanvulling van de karige studiefinanciering. Ik doel op een intensivering van het niveau. Schotel de studenten wat ingewikkeldere stof voor. Hoewel ik vaak een beetje treurig word van het niveau van haar schrijfsels, vind ik dat mijn mede-columnist Lieke Von Berg in de meest recente Vox de spijker op zijn kop slaat. De eisen die aan presentaties gesteld worden zijn bedroevend laag, en helaas houdt het niet op bij presentaties.

Met een verhoogde moeilijkheidsgraad bereikt u via twee zijden simpel het beoogde doel. Aan de onderkant zullen studenten wegvallen die weliswaar goed kunnen leren, maar het inzicht missen om echt op academisch niveau te functioneren. Van deze mensen houd je alleen de studenten over die de passie en inzet kunnen opbrengen om zichzelf te verbeteren. In het middensegment en aan de bovenkant worden studenten gemotiveerder, dienen ze hun A-game toe te passen en zijn ongemotiveerde luilakken verleden tijd. Hebben ze meteen minder tijd om tegen de rest van uw maatregelen te protesteren.

Met vriendelijke groet, Walbert