De favoriete vijf van: Bart Kunst in Huis

Iedere twee weken vraagt ANS-Online een culturele autoriteit uit Nijmegen naar vijf vakkundige tips. Deze keer: Galerie Bart Kunst in Huis over aanstormend talent in het Nederlandse kunstlandschap.

Het zal een gigantisch werk zijn: het elke zomer bezoeken van de eindexamententoonstellingen van alle kunstacademies in Nederland. Ieder jaar selecteert Galerie Bart Kunst in Huis uit het werk van de ruim 2000 afgestudeerden de meest getalenteerde kunstenaars, zo vertelt medewerkster Xera Alberts over de expositie Nieuwe Oogst. Xera: 'Naast de klik die wij met een kunstenaar en zijn of haar werk willen voelen, is het ook belangrijk bij het zoeken naar Nieuwe Oogsters dat het eindexamenwerk van de kunstenaar een constante kwaliteit heeft.' De kunstenaars moeten zich al redelijk hebben ontplooid, vindt Xera. Ze vervolgt: 'Wij kiezen diegenen uit die al duidelijke keuzes gemaakt hebben over techniek, stijl, discipline, materiaalgebruik of onderwerp. Het eindexamenwerk moet daarbij niet zoekend overkomen, maar behoorlijk ontwikkeld.' Een bloemlezing uit de Nieuwe Oogst 2010.

5. Ellen ter Beek, Koninklijke Academie van de Beeldende Kunsten Den Haag 'Ellen onderzoekt de relatie tussen de werkelijkheid en haar vorm. Haar papieren sculpturen zijn zeer opvallend door de behandeling van het materiaal. Tijdschriften lijken ruw verscheurd, maar als je goed kijkt zijn de scheuren niet willekeurig gemaakt maar onderdeel van het beeld.'

4. Peter van der Es, ArtEZ Arnhem 'Van Es gebruikt film als collagemateriaal, knipt en plakt werkelijkheden aan elkaar en citeert en manipuleert fragmenten uit de collectieve oersoep van beelden. Als kijker word je hieraan als het ware vastgezogen, juist omdat er maar kleine veranderingen te zien zijn. Zo laten de tranen van de altijd stoere Bruce Willis geen toeschouwer meer gaan.'

3. Heidi Sincuba, ArtEZ Arnhem 'Tijdens de bezoeken aan de academies vonden we het werk van Sincuba erg confronterend en heftig. Vanwege het gruwelijke ervan is het moeilijk om ernaar te kijken, maar ook wij willen prikkelen. Ze dramatiseert bepaalde historische en persoonlijke gebeurtenissen: door haar Zuid-Afrikaanse afkomst heeft ze altijd interesse voor een dubbelzinnige ondertoon en nieuwsgierigheid naar contradicties in het menselijke perspectief.'

2. Isabelle Wenzel, Gerrit Rietveld Academie Amsterdam 'Verrast werden we, door de vreemde schoonheid van de beelden van Wenzel. Ze toont vrouwen in absurde, verwrongen posities, die er niet belachelijk uitzien maar wel de verwachte esthetische pose missen. Niet voor niets zal de toeschouwer zich een voyeur voelen.'

1. Adrian Woods, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag 'De foto’s van Adrian Woods zijn vervreemdend: ze lijken echt, maar zijn ze dit wel? Zijn project verhaalt over de manier waarop mensen omgaan met biotechnologie als kunstmedium. Het is zijn persoonlijke boodschap naar de buitenwereld over de perceptie van natuur.'

Deze en zes andere kunstenaars zijn te zien op de expositie Nieuwe Oogst, tot 11 januari 2011 in Galerie Bart Kunst in Huis.