De favoriete vijf van: Peter Zantingh

Iedere twee weken vraagt ANS-Online een autoriteit uit Nijmegen naar vijf vakkundige tips. Deze keer: Peter Zantingh, webredacteur bij nrc.next over zijn favoriete blogs.

'Nederland is relatief goed vertegenwoordigd als het over bloggen gaat,' vertelt Zantingh, webredacteur van nrcnext.nl. 'Nederland is behoorlijk internet-minded, maar opvallend is wel dat er vooral in het Nederlands wordt gelezen.' Zantingh ziet echter ook voor die beperkte groep Nederlandstalige blogs een steeds belangrijkere rol weggelegd. 'Het blog van nrc.next startte als experiment. Als eerste krant hadden wij niet een nieuwssite zoals alle anderen, maar een blog waar we niet snel nieuws brachten, maar waarop we willen duiden.' Het next-blog was een succes, want ook de site van het 'grote' NRC kreeg al gauw een duidelijkere blogafdeling. Speculerend over de toekomst van het nrc.next-blog zegt Zantingh wel enige leuke ideeën te hebben. 'Zoiets als het datablog van de Britse krant The Guardian vind ik heel vet. Maar dat zijn slechts ideeën, ik heb geen idee of we die echt gaan uitvoeren.' Het datablog staat niet in het lijstje van favoriete blogs van Zantingh, maar zonder voorbereiding schudt hij rustig vijf andere sites uit zijn mouw.

o vpro.nl/dorst 'Dit blog is zo goed, omdat het iedere dag één thema heeft. Daar wordt dan de hele dag over gepost, vanuit allerlei verschillende invalshoeken, ondersteund door allerlei data en tabellen. Bovendien heeft het dagelijks een andere lay-out, één die goed bij het onderwerp past. Deze opzet boeit me en zou wellicht ook een rolletje kunnen spelen in de toekomst van de blog van nrc.next.'

o vpro.nl/3voor12 'Ik ben een groot muziekliefhebber en daarom moest er een muziekblog in de top-5. 3VOOR12 is het beste van Nederland. Tijdens festivals weten zij alle sociale media-berichten en blogposts over dat festival te bundelen en zo een soort festivalervaring op het internet te brengen. Dat is heel erg knap.'

o good.is 'Het grote pluspunt van good.is is dat ze niet enkel willekeurige filmpjes en artikelen doorplaatsen, maar dat zij een duidelijke lijn hebben en veel eigen content creëren. De site focust zich vooral op milieu, voeding en sociale thema's en ondersteunt het veelal met mooie zelfgemaakte infographics.'

o Slate.com 'Op het internet is een trend zichtbaar dat er moet worden betaald voor grote, diepgaande artikelen. Slate.com biedt gratis online opinie, die je niet snel op internet tegenkomt. Bovendien is het van een dusdanig hoog niveau dat het niet zou misstaan in een goed en betaald opinieblad.'

o the99percent.com 'Studenten zou ik vooral the99percent.com aanraden. Dat is een blog dat vooral in gaat op productiviteit. Moet ik een takenlijstje maken en de dingen die ik doe afstrepen of gewoon doen wat in mezelf opkomt? En is het slimmer om staand of zittend te presenteren? Aangezien studeren steeds efficiënter moet, is het zeker slim daar af en toe een kijkje te nemen.'