Waldemar Torenstra: 'Met korte films kun je ontzettend freaken.'

Hij doet morgen een auditie voor een 'grote zomerfilm', hij is nog altijd druk bezig met de acteursbelangenvereniging die hij heeft opgezet en hij is kersvers vader. Toch weet acteur Waldemar Torenstra tijd vrij te maken om te fungeren als ambassadeur van het Nijmeegse korte film-festival Go Short.

Na een korte Q&A met zenuwachtige scholieren stuift hij Lux, waar het festival plaatsheeft, binnen. Waldemar Torenstra lacht: 'Ze hebben allemaal een stukje soap gemaakt en hebben morgen een groot rodelopermoment waar hun werk wordt vertoond. Na het kijken van een aantal korte films heb ik wat vragen beantwoord. Zodra het over seks ging sloegen alle stoppen door bij die arme kinderen.' Zelf speelde Torenstra vooral in series als Goede Tijden, Slechte Tijden, Onder Weg naar Morgen en Grijpstra en de Gier. Ook is hij te zien in de films Zomerhitte, Bride Flight en het binnenkort te verschijnen De Gelukkige Huisvrouw. Op zijn cv staan slechts twee korte films: Profs (2004) en Val Dood! (2009), die ook op het festival wordt vertoond. 'Ik wou dat ik vaker in dergelijke projecten kon spelen', vertelt hij, 'maar de korte film is een ondergeschoven kindje in Nederland. Je hebt NPS Kort en filmacademiefilms, verder worden er amper shorts geproduceerd. Er wordt veel te weinig geld voor gereserveerd terwijl een fenomeen als Youtube ontzettend populair is. Daar zou de korte film als uiting perfect passen.'

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.
Val Dood!

Wat is de charme van de korte film? 'Regisseurs kunnen ontzettend freaken en experimenteren om te zien wat werkt: zo worden nieuwe beeldtalen ontwikkeld die later ook toepasbaar zijn op films en series. Met zowel vorm als inhoud kun je heel veel uitproberen, zo zijn er films waar alleen letters in voorkomen en regisseurs die alleen gezichten portretteren. Daarbij kun je ook nieuwe acteurs beproeven en verhalen vertellen die niet interessant zouden zijn voor een lange film. Een eenzame man die koffie drinkt kan prachtig zijn in een korte film, maar om anderhalf uur tegen hem aan te kijken? Bovendien is het voor een acteur heel leuk om met extreme personages te klooien in een kort tijdsbestek. 'Omdat er maar weinig geld voor is, moet je wel heel snel draaien. Met een speelfilm heb je een veel grotere pot materiaal, in de montage kan nog heel veel worden veranderd. Bij de kortere vorm moet het meteen raak zijn, die worden vaak in hoogstens een week opgenomen.'

Profs, uit 2004, werd geschreven door je vriendin en moeder van je kind, Sophie Hilbrand. Sloeg daar de vonk over? Grijnzend: 'Ja, daar hebben we elkaar voor het eerst ontmoet. Nee, ik maak maar een grap. We kenden elkaar al uit de kroeg. Bij Profs was het hartstikke leuk, maar er was geen geiligheid. Het was ook maar een kort dingetje, ik ben een dagje op en neer gereden en zat tegelijkertijd midden in het opnameproces van De Band. Daarna hebben we elkaar een hele tijd niet gezien, pas twee jaar later kregen we een relatie.'

Kunnen korte films opboksen tegen de langere variant? 'Qua commercie niet. Voor films als Avatar gaat men naar de bioscoop, niet voor een filmpje van 10 minuten. Het is verschrikkelijk jammer dat er geen voorfilms meer worden vertoond. In plaats daarvan wordt je gebombardeerd met veertien reclames voor wat er binnenkort draait om daarna onrustig de hoofdfilm in te denderen. 'Gisteren zag ik A Serious Man van de gebroeders Coen, daarvoor wordt een korte proloog vertoond. Zo'n stijlvorm is afgeleid van een traditionele vertelling uit de Middeleeuwen waarin twee clowns vooraf vertelden waar het verhaal om draaide. Gedurende de hele film blijven de beelden je op een hele prettige manier bij. Niet dat korte films per se met de hoofdfilm te maken moeten hebben, Pixar vertoont vooraf een korte losstaande animatie. Dat zou meer moeten gebeuren.'

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.
Profs

Op dat moment komt Danyael Sugawara, ook ambassadeur van Go Short en regisseur, Lux binnenlopen. Ze geven elkaar een knipoog, waarop Waldemar zegt: 'Kijk, voor regisseurs is de korte film een opstap naar groter werk. Daar hebben we mensen als Danyael aan overgehouden. Hij vertelde me laatst: "Wanneer je eenmaal bent gevestigd, ga je niet meer zo snel korte films maken vanwege het veelal financiële risico dat er geen plek is om het te vertonen." Er zouden meer van dat soort plekken moeten zijn, plekken zoals Go Short.'

Go Short is vandaag begonnen en duurt tot zondag.

Tekst: Timo Pisart Foto's: Martijn Wehrens