De vrijplaats onder druk (1)

De lijst groeit. Het begon bij Mare in Leiden, het Utrechtse Ublad volgde, net zoals ons aller Vox en het Eindhovense Cursor. Het gaat slecht met de universiteitsjournalistiek in Nederland. Dat ziet ook Jim Jansen, hoofdredacteur van het Amsterdamse Folia en voorzitter van de Kring van hoofdredacteuren van hoger onderwijsbladen. 'Ik hoorde recent dat de nieuwe voorzitter van de Universiteit Maastricht zo'n universiteitsblad maar lastig vindt. Daar hebben ze dus ook een probleem.'

Waarom steeds meer hoger onderwijsbladen eraan moeten geloven is volgens Jansen niet zo gemakkelijk te beantwoorden. 'Er is een combinatie van een aantal factoren die het moeilijk maken. Allereerst is de mediaconsumptie veranderd. Het monopolie van bladen is verdwenen. Ze moeten concurreren met sociale media en sites en dat zien veel redacties niet. We mogen best de hand in eigen boezem steken. Veel krantjes zien er nog hetzelfde uit als in 1990 en zijn niet meegegaan met hun doelgroep. Daarnaast is het academische klimaat veranderd. Universiteiten worden gerund als bedrijven, met als gevolg een overdaad aan persvoorlichters en communicatiemedewerkers. Een onafhankelijk blad is voor velen dan een doorn in het oog.'

Zelf heeft Jansen weinig te vrezen. Karel van der Toorn, voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam, laat zich enkel positief uit over zijn Folia. Voor redacties die niet in die gelukkige positie zitten heeft Jansen nog wel een advies. 'Zorg ervoor dat je een sterke achterban hebt en op tijd aan de juiste lijntjes kunt trekken. Ik heb Robbert Dijkgraaf en Edgar du Perron in mijn bestuur zitten, die genieten wereldwijde bekendheid en zijn bereid in de bres te springen voor Folia.'

Jansen lijkt toch waakzaam. 'Ik zei laatstelijk op een congres dat als we zo doorgaan, over vijf jaar alle onafhankelijke universiteitsmedia zijn verdwenen. Heel veel bladen lopen nog achter op hun doelgroep en zijn daarom een gemakkelijk slachtoffer. Als je te afwachtend bent, ben je de lul. Je moet laten zien waar je mee bezig bent en studenten daarbij betrekken. Dat is de enige manier om te overleven.'

Lees hier deel 2 en 3 van deze leadstory.