In beeld: De Verleiders - Door de bank genomen
'Dit gastcollege is anders dan jullie gewend zijn', zo begint Paul Hendriks, vice-decaan van de Faculteit der Managementwetenschappen. 'De faculteit heeft geen geld teveel en heeft ook niet de ambitie om een theaterbureau op te zetten.' Omdat het thema van de voorstelling inhoudelijk relevant is voor alle vijf de managementstudies - de financiële bankenwereld wordt onder de loep genomen - kunnen studenten eenmalig genieten van De Verleiders in een tot theater omgebouwde sporthal van het sportcentrum. Een wijze les die studenten hier in ieder geval uit kunnen trekken, is dat je het beste zo min mogelijk met banken te maken kunt hebben. Hoe de stof in de tentamens terugkomt, is nog onbekend. Gelukkig hebben we de foto's nog.
Tekst: Evy van der Aa Foto's: Simone Both
De hal van het Gymnasion is zelden zo gevuld als vandaag, met mensen die vrijwillig op de oncomfortabele klapstoeltjes plaatsnemen.
De voorstelling start interactief met vragen - wat is geld en is het geld op je spaarrekening van jou? Tijdens het bijzondere gastcollege krijgen de studenten een les geschiedenis van de economie: rente vragen klinkt misdadig, maar het fenomeen bestaat al lang. De conclusie: schulden hebben is heel normaal, rente betalen dus ook.
De acteurs spelen een scène, waarbij een goedlopend bedrijf binnen no time kapot wordt gemaakt door de bank. Financiële adviseurs geven de klant geen klantvriendelijk advies, maar een waarmee ze zelf hun provisie binnenharken. De kleine lettertjes zijn vernietigend. 'Ze naaien je vakkundig bij de bank.' Het viertal heeft de voorstelling overigens ook voor de Nederlandse Bank voorgedragen, waar ze niet werden tegengesproken.
Aan het einde van de voorstelling krijgen de studenten de kans om het viertal vragen te stellen. Tijdens de vragen komt naar voren dat het doel van de show is om mensen meer bewust te maken van wat er gebeurt in de financiële wereld. De voorstelling ondersteunt een burgerinitiatief om de Tweede Kamer na 150 jaar toch maar weer eens te laten praten over de creatie van geld. Private partijen zouden het recht om geld te maken niet mogen hebben, dat behoort volgens het initiatief aan de overheid.
Als uit een van de antwoorden blijkt dat Nederland helemaal niet zo democratisch is, besluit een student een vraag aan de als gespreksleider aanwezige Esther-Mirjam Sent te stellen. Gevraagd wordt wat de senator en hoogleraar Economie met de nieuwe kennis gaat doen. Het Eerste Kamerlid heeft het belang van je eigen verantwoordelijkheid eruit gepikt: voorlichting en onderwijs werken maar voor een deel, want je luistert toch vaak naar het advies van experts.