[UPDATE] Veiligere campusrotonde? 'Plaats stoplichten'

De gemeente gaat tien- tot twintigduizend euro investeren om de verkeerssituatie bij de rotonde Heyendaalseweg-Erasmuslaan veiliger te maken. Zo worden de fietspaden verhoogd ten opzichte van de rijbaan en komt er een kunstwerk dan wel decoratieve groenvoorziening in het midden van de rotonde. Deze laatste, ogenschijnlijk loze investering verhoogt volgens gemeente Nijmegen de alertheid van de bestuurder, omdat deze over het huidige verkeerspunt heen zou kijken. Daarnaast moeten extra verkeersborden die aangeven dat fietsverkeer van links en rechts kan komen uitkomst bieden.

De veiligheidsmaatregelen dragen volgens Freek Bos, coördinator openbaar vervoer voor studentenvakbond AKKU, niet bij aan de daadwerkelijke veiligheid. Het probleem is immers niet de hoge snelheid waarmee de automobilisten de rotonde naderen of het onbewust negeren ervan, maar de grote hoeveelheid bussen die over de rotonde raast. Bos oppert de lijnbussen eerder te laten afslaan en ze dus niet de rotonde op te laten draaien. De gemeente Nijmegen heeft aangegeven die optie te onderzoeken. Desondanks stelt Bos dat de geplande investering veel geld is voor een oplossing die op papier misschien goed werkt, maar die in de praktijk de problemen niet zal oplossen.

Update: AKKU pleit voor verkeerslichten bij de campusrotonde. De maatregelen die de gemeente nu voor ogen heeft, zijn slechts een papieren oplossing en verminderen de hoeveelheid voertuigen en fietsers op de rotonde niet. Door het plaatsen van een stoplicht kan worden voorkomen dat bussen en fietsers tegelijkertijd de rotonde betreden. Dat zou volgens Bos de verkeersveiligheid echt ten goede komen.