Heyendaalshuttle 2.0

Studentenvakbond AKKU is boos. Of in ieder geval chagrijnig. De gemeente presenteerde onlangs haar plan voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) en als het aan Freek Bos (coördinator OV van AKKU) ligt is daar nog wel het een en ander aan te verbeteren. Hij stelt dat de gemeente onvoldoende oog heeft voor alternatieven.

In een inspraakreactie op de nota van de gemeente stelt Bos voor de Intercity vanuit Arnhem door te laten rijden naar station Heyendaal, in plaats van deze 20 minuten stil te laten staan op Nijmegen Centraal. Eerder pleitten GroenLinks en de SP in Provinciale Staten al voor deze optie. Het argument dat 'de NS aangegeven heeft dat dit niet mogelijk is' veegt Bos van tafel. Er is meer onderzoek nodig om duidelijk te kunnen stellen of het electrificeren van de twee kilometer spoor tot aan ons campusstationnetje financieel haalbaar is. 'Twee- tot vierduizend studenten kunnen hiervan profiteren, om nog maar niet te spreken van de medewerkers van de RU of het UMC'.

Wat betreft het OV op de campus zelf is Bos tevreden met de plannen om het Rondje Heyendaal te realiseren. Er is echter te weinig nagedacht over de kruising Heyendaalseweg/Kapittelweg en de plaatsing van de bushaltes. Tevens regeert de onduidelijkheid in het plan over hoe de verschillende plannen echt uitgevoerd gaan worden. De Nijmeegse tram, ooit een paradepaard, is nu definitief op de lange baan geschoven. Bos is hier blij mee, maar vraagt zich toch af waarom er niet aan gedacht wordt de RegionalBahn vanuit Kleve door te trekken naar Nijmegen. Dan zou de beoogde lijnverbinding met het achterliggende Ruhrgebied aanzienlijk verbeterd worden.

Het is duidelijk dat er aan de plannen geschaafd moet worden. Nu is het afwachten of er een luisterend oor is voor de voorstellen van AKKU.