[UPDATE] Problemen catalogus zo goed als verholpen

De technische problemen die vandaag op de website van de UB werden aangekondigd zijn zo goed als verholpen. Logisch beredeneerd zou het systeem, dat afgelopen weekend aan uitgebreid onderhoud is onderworpen, feilloos moeten werken. Het tegendeel is echter vanmiddag gebleken. Zo was het voor studenten niet mogelijk om boeken en tijdschriften uit de magazijnen van de UB te bestellen.

Wopke Veenstra, directeur van het Universitair Centrum voor Informatievoorziening (UCI) legt uit dat de fout zat in het Storage area network (SAN). Dit centrale opslagsysteem van de universiteit dient als koppeling tussen servers en opslagapparaten. Zo hadden zowel medewerkers als studenten problemen met het opstarten van hun schijf waar ze normaliter in werken. Het resetten en opnieuw opstarten van het systeem nam ongeveer een half uur in beslag. Veenstra zegt de 'brand meester te hebben gemaakt', maar kan niet beloven dat de problemen voorgoed zijn opgelost. 'We gaan het in ieder geval uitgebreid analyseren, voorkomen is beter dan genezen.'

Ook het nieuwe printsysteem Péage, dat sinds vorige week ook in de UB de standaard is, kampte vandaag met problemen. Volgens Veenstra hebben deze fouten geen duidelijke link met elkaar.

Update: De problemen met de catalogus van de RU zijn inmiddels volledig opgelost, werken kunnen weer worden aangevraagd en gereserveerd. Helaas kampt de UB nog wel met problemen met Péage.