Morgen: dag van de duurzaamheid

Morgen is het 10/10, oftewel de nationale dag van de duurzaamheid. De dag waarop in heel het land aandacht wordt gevraagd voor dit thema. Dit jaar wordt er voor het eerst ook in het onderwijs aandacht gegenereerd. ANS-Online vroeg Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de RU en aanjager van de dag van de duurzaamheid, wat de plannen zijn.

Tekst: Erik van Rein Foto's: Kiki Kolman

Welke rol speelt duurzaamheid in het onderwijs? ‘In tien jaar tijd is het van een ‘groene sokken’-imago tot een thema verworden waarvan iedereen zegt dat er standaard aandacht voor moet zijn. Dat gaat niet altijd even goed, maar dat is echter evident. Het is makkelijker om te praten over duurzaamheidaspecten van bakstenen dan over de duurzaamheidaspecten van gymleraren.’

Wat is het doel van de dag? ‘Dat is om in alle onderwijslagen, dus van het vmbo tot universiteit, te laten zien wat er wordt gedaan aan duurzaamheid. Er is ontzettend veel op dit terrein bedacht en er wordt ontzettend veel onderwijs gegeven op het gebied, maar studenten weten het vaak niet en de instellingen weten het niet van elkaar. Hier op de universiteit hebben wij bijna in de hele leerkolom, dus door de jaren heen, aandacht voor duurzaamheid. Zowel bij FNWI, beleidsstudies of bedrijfskunde kun je keuzevakken volgen en dan zijn er ook nog vervolgvakken en verdiepingsvakken.’

Wat wordt er concreet georganiseerd op de RU? ‘Hier hebben we bedacht dat we meer willen dan alleen een dag van de duurzaamheid. We hebben een serie duurzame ontbijten voor ondernemers en begin dit voorjaar zijn er voor studenten lezingen over duurzaamheid met een aantal grote namen.’

Dus op deze dag zegt u tegen studenten: ‘ga eens een vak over duurzaamheid volgen’, in plaats van: ‘leef duurzaam.’ ‘Oh nee, daar heb ik een hekel aan. Dan krijg ik van die gevoelens dat ik geen kroket meer mag eten of dat er geen mosterd meer op mag. Moralisme, daar heb ik in deze een broertje aan. Waar het mij vooral om draait is dat we ons er bewust van zijn dat aan alles een duurzaamheidaspect zit. Ik ben niet degene die gaat vertellen wat ze dan moeten gaan doen, daarvoor zijn ze zelf heel competent.’

Dus tot slot geen gouden duurzaamheidstip? Lachend: ‘Ik dacht het niet. Dan kom ik op de gouden tip: wie van de studenten vindt droog bier uit?’