OSIRIS overweegt beursgang

AMSTERDAM – OSIRIS, het Student Informatie Systeem voor het hoger onderwijs dat in 2001 werd gebouwd, kondigt vandaag aan dat zij een beursgang overweegt. In navolging van grote broer Facebook, waarvan de geschatte waarde inmiddels meer dan 100 miljard bedraagt, ziet OSIRIS goede kansen om gemakkelijk geld aan te trekken. Persvoorlichter Simon de Wolf: ‘Eigenlijk zijn wij Facebook met extra opties. We zouden wel gek zijn om dit niet te benutten.’

OSIRIS is een systeem waarin studenten hun studievoortgang kunnen bijhouden en studieadviseurs en medewerkers notities kunnen maken over die studenten. OSIRIS wist met name te profiteren van rendementsmaatregelen zoals de landelijk opgelegde harde knip en het bindend studieadvies, dat op bijna alle universiteiten is ingevoerd. Op dit moment gebruiken grofweg 250.000 studenten en meer dan 10.000 onderwijsmedewerkers het systeem.

De Wolf: ‘Toen we hoorden dat Facebook naar de beurs ging, belegde ons bestuur een spoedvergadering. Tweehonderdzestig duizend is weliswaar geen 900 miljoen, maar het is nog steeds heel veel.’ OSIRIS heeft in het verleden regelmatig verwijten gekregen over slechte privacy-instellingen, maar lijkt daar nu lak aan te hebben. ‘Ach, je hebt ook mensen die over Facebook klagen. Hoge bomen vangen veel wind. Je kunt het ook anders bekijken: wij hebben de beschikking over heel veel waardevolle persoonsinformatie. Je zou naïef zijn als je dat niet in klinkende munt om zou zetten.’

OSIRIS heeft op dit moment slechts één inkomstenbron: de onderwijsinstellingen. Volgens De Wolf komt daar op korte termijn verandering in. ‘We hebben integratie met verschillende vooruitstrevende sociale media al bijna mogelijk gemaakt. Op de hogescholen is Hyves bijvoorbeeld ongelooflijk populair.’ Ook Facebooks grootste inkomstenbron, reclame, wordt door OSIRIS op de voet gevolgd. ‘Waarom zou je studenten die regelmatig een vijf halen niet de mogelijkheid geven om met een simpele klik op de site van een bijlesnetwerk te komen? Wij verdienen eraan en de student haalt hogere cijfers. Dat is een win-winsituatie.’