Nijmeegs derde

NEC is de laatste jaren vanwege de magere resultaten niet bepaald het vlaggenschip geweest voor Nijmegen. Technisch Directeur Carlos Aalbers is in het nauw gedreven door de financiële gebreken die de club parten blijven spelen. ‘Ik denk dat de stad en de club veel voor elkaar kunnen betekenen.’

Tekst: Laurie de Zwart Foto: Joeri Pisart

Druk telefonerend stapt Carlos Aalbers (49) het supportershonk van de Nijmegen Eendracht Combinatie (NEC) binnen. Aan de andere kant van de lijn klinkt een groet die hem in verwarring brengt. ‘Tot ziens? Oh, yes, we say “tot ziens” in Dutch. Tot ziens!’ Midden in de bouwkeet die De Goffert ten tijden van het interview vormt, gaat Aalbers voor naar zijn tijdelijke kantoor. ‘Raad eens wat er achter deze deur zit’, zegt hij, met de sleutel in het slot en zijn hand op de klink. De deur zwaait open en daarachter wordt een in bruin geschilderde skybox met ingebouwde bar, espressoapparaat, tap en verschillende flessen sterke drank onthuld. Op de tafel in de mini-kroeg staat zijn laptop. De tijdelijke werkplek biedt een panorama van het stadion waar de Nijmeegse club presteren moet, maar dat het afgelopen jaar niet deed. Aalbers, inmiddels als technisch directeur verbonden aan NEC, heeft in 2008 via een de computerbranche de club waar hij vroeger als beroepsvoetballer speelde teruggevonden. De positie die hij nu bekleedt, is veel onvoorspelbaarder dan vorige functies. ‘Ik zeg altijd dat we hier werken met een glazen dak omdat iedereen die wil, kan meekijken. Dat maakt dat je op het ene moment niet meer stuk kan en op het andere de grond in wordt geboord.’ Het competitieseizoen eindigde voor Aalbers en zijn ploeg in mineur waardoor de kritiek toenam. Hoewel de Vierdaagsefeesten absoluut worden beschouwd als Nijmeegs grootste trots, werd de strijd om de tweede plaats volgens burgemeester Bruls altijd gestreden door NEC en de RU. Hij betoogde tijdens het RU-lustrum afgelopen mei echter dat NEC tegenwoordig naar een derde plaats is gezakt.

Stoeltjes tellen voor de wijk De aanwezigheid van een professionele voetbalclub levert een positieve bijdrage aan het imago van een stad omdat het haar geloofwaardigheid verhoogt, vindt Aalbers. De club speelt bijvoorbeeld een rol in projecten van de stichting Wij staan voor de wijk. Zo is er het project Playing for succes, waar kinderen met een leerachterstand in het stadion en soms in de aanwezigheid van professionele voetballers allerlei opdrachten krijgen op hun eigen niveau. De ene groep mag de stoeltjes tellen van vak H en de andere leert hoe je een interview moet afnemen. In een ander project worden kinderen voorgelicht over een gezonde levensstijl. ‘Het is mooi dat de spelers kunnen worden ingezet om te vertellen over beweging en voeding.’ De contacten met inwoners van de gemeente liggen verder voornamelijk bij de HAN. ‘Veel specialisten die bij ons van pas komen worden daar opgeleid. Er lopen hier veel studenten stage, bijvoorbeeld als mental coach of bewegingsfysioloog.’ Hoewel er nog niet zo veel gerichte reclame wordt gemaakt voor studenten op de RU, zegt Aalbers wel geïnteresseerd te zijn in dit nieuwe publiek. ‘We zijn als club continu op zoek naar mensen die we aan ons kunnen binden.’ SONY DSC Volksvoetbal ‘Het is niet realistisch om te zeggen dat NEC kampioen van Nederland wordt’, geeft Aalbers toe, maar het afgelopen seizoen viel desalniettemin tegen voor de club uit de Keizerstad. ‘Dan druk je het zachtjes uit, het was gewoon slecht.’ Een reden kan Aalbers daarvoor niet aanwijzen. ‘Wij kunnen niet zomaar materialen bij elkaar gooien en een product van de band laten rollen. We werken met mensen en dat omvat meer.’ Hoewel Aalbers op de transfermarkt goede zaken deed door de verkoop van in de jeugdopleiding ontwikkeld talent, kan hij de financiële meevallers niet gebruiken om nieuwe spelers te trekken. Het bedrijf wil financieel gezond worden. Er zal echter niet zomaar een suikeroom uit een Oosterse oliestaat worden binnengehengeld zoals bij buur en rivaal Vitesse. NEC staat bekend als een volksclub. ‘Dit imago past bij de club en bij Nijmegen en daarom moet de voetbalclub binnen de stad breed gedragen worden. De resultaten moeten tot stand komen door meerdere partijen en supporters bij elkaar te brengen.’ Op royale steun van de gemeente hoeven Aalbers en zijn team in ieder geval niet te rekenen en ook de inkomsten vanuit supporters zullen komend seizoen tegenvallen. ‘De slechte prestaties zullen ook van invloed zijn op de verkoop van club- en seizoenskaarten’, voorspelt de technisch directeur. De laatste cijfers wijzen al op veel opzeggingen. Hij benadrukt dat dit niet slechts ‘het resultaat is van het resultaat’, maar dat ook andere factoren van invloed zijn. ‘Het gemak waarmee Eredivisie Live voetbal de huiskamer in brengt, is duidelijk merkbaar, maar ik vermoed dat de crisis de grootste reden vormt.’

Oh, the four days walk! Aalbers noemt het door het terugvallende publiek dan ook betreurenswaardig dat de gemeente Nijmegen op dit moment de voorkeur geeft aan investeringen in de amateursport in plaats van in topsport. Zeker omdat stadion De Goffert drastisch aan meer verbouwingen toe is om mee te kunnen blijven draaien in de eredivisie is Aalbers teleurgesteld. ‘Om mensen te laten sporten, heb je de kennis van de top nodig, de trainers en adviseurs. Vanuit de topsport kun je heel veel elementen laten zakken naar de breedtesport. Daarbij kunnen onze voetballers dienen als voorbeeld.’ De aandacht voor NEC in de media was de afgelopen jaren niet altijd positief. Meer dan eens werden rellen in het centrum aangekondigd. ‘Er moet zoveel gebeuren voordat het programma en de vereiste veiligheid voor elkaar zijn.’ Aalbers wil echter benadrukken dat de meeste supporters zich wel gedragen. De kleine groep mensen die zich misdraagt, wordt breed uitgemeten en dit schaadt de club en de thuishaven. Volgens hem is een grote motivatie voor de rellen vergelding. ‘Zo heeft de Belgische club Germinal Beerschot hier jaren geleden huisgehouden. Enkele supporters zijn toen gewond geraakt en er zijn eigendommen beschadigd. Men is nog steeds op zoek naar een moment om dat recht te zetten.’ Wel bestaat de angst dat niet alleen het imago van de club, maar ook die van het gastvrije karakter van Nijmegen onder druk komt te staan. Ook rondom de wedstrijden tussen NEC en Vitesse ontstaan regelmatig opstootjes of worden dreigingen geuit. Aalbers noemt dit een beladen wedstrijd, omdat alles wat er in een competitie hoort dan aanwezig is. Het zou beter zijn als de rivaliteit werd omgezet in extra motivatie voor het elftal die de overwinning als een reële uitdaging beschouwen. De reputatie van Nijmegen als stad is ook voor haar ploeg van belang. Het imago van de een heeft automatisch invloed op dat van de ander. Zo draagt de naam die de stad geniet op haar beurt ook bij aan de bekendheid van de voetbalclub uit de Eredivisie. ‘Bij NEC zie je vraagtekens, maar als ik Nijmegen noem dan zie je herkenning. Ze zeggen dan: “Oh, the four days walk!”’

Bekijk hier de overige artikelen uit de intro-ANS.