Universiteit Utrecht stapt langzaam af van hoorcolleges

De Universiteit Utrecht (UU) wil grotendeels afstappen van de klassieke hoorcolleges en deze vervangen voor een nieuw leerconcept, onder de noemer blended learning. Dit blijkt uit een notitie die naar de universiteitsraad is gestuurd.

In de notitie worden hoorcolleges gedateerd en inefficiƫnt genoemd. Volgens de UU is blended learning de oplossing: een combinatie van (online) zelfstudie en het werken in kleine groepen, moet leiden tot efficiƫnter onderwijs en betere studieresultaten. De universiteit zet hierbij ICT in als belangrijk hulpmiddel. Basale kennis die gewoonlijk in hoorcolleges wordt behandeld, kan voortaan door studenten online worden opgedaan. Online-colleges zijn niet nieuw, en dienen nu als een soort back-up wanneer studenten een hoorcollege hebben gemist. De UU wil hiervan afstappen en waar nodig hoorcolleges volledig vervangen voor online-onderwijs, al zal voor klassieke hoorcolleges plaats blijven.

Volgens een van de schrijvers van het leerconcept, Harold van Rijnen, verandert de insteek van het onderwijs helemaal. Hij merkt op dat de nadruk hiermee niet op de docent, maar op de student komt te liggen.

De RU biedt op dit moment ook weblectures aan van de grotere colleges, in totaal worden 26 collegezalen uitgerust met videovoorzieningen.