Onderwijs Orakels: 'Tijd voor reflectie op onderwijs is er weinig'

Aanstaande dinsdag vindt Onderwijs Orakels plaats, een initiatief voor innovatieve ideeën voor het hoger onderwijs. In de aanloop naar dinsdag vertellen sprekers over hun idee op ANS-Online. Deze keer: Daniel Wigboldus, hoogleraar Sociale Psychologie en onderwijsdirecteur Psychologie en Kunstmatige Intelligentie.

Als onderwijsdirecteur aan de Radboud Universiteit houd ik mij vrijwel dagelijks bezig met universitair onderwijs. Ik geef onderwijs, ik praat over onderwijs en ik organiseer onderwijs. Het enige wat ik eigenlijk niet doe is het zelf volgen van onderwijs.

De toenemende studentaantallen, de onderwijsintensiveringen, de druk om wat onderzoek betreft topprestaties te leveren, de gemiddelde docent aan de universiteit heeft tijd tekort. Tijd voor reflectie op onderwijs is er weinig.

Dit is zonde. Als onderwijsdirecteur heb ik de afgelopen jaren gemerkt dat er, verspreid over de hele universiteit, een schat aan kennis over goed onderwijs aanwezig is. Er zijn docenten die boeiende, motiverende, uitdagende hoorcolleges geven. Er zijn werkgroepbegeleiders die een werkgroepbijeenkomst tot een intellectueel feestje maken. Er zijn scriptiebegeleiders die het onderste uit de kan halen bij hun scriptiestudenten. Er zijn echter ook docenten waarbij dit minder vanzelf lijkt te gaan.

Wat kunnen we als docenten nog veel van elkaar leren aan de universiteit en wat zonde dat dit zo weinig gebeurt. Wat mij betreft krijgt elke universitair docent om te beginnen een paar uur per maand de tijd om onderwijs te volgen bij een collega. Er is weinig leerzamer dan een collega aan het werk te zien en samen na te bespreken wat goed gaat en wat juist minder goed gaat.

Als onderzoekers zitten wetenschappers regelmatig bij elkaar om mee te denken over elkaars onderzoek en om elkaar kritische vragen te stellen. Zou het niet mooi zijn als we als wetenschappers ook regelmatig bij elkaar zouden zitten om feedback te geven op elkaars onderwijs? Het onderwijs kan er wat mij betreft alleen maar beter van worden.

Goede studenten verdienen goede docenten (en omgekeerd).

Meer weten? Daniel Wigboldus spreekt morgen op Onderwijs Orakels in CC3.